Klubb-Norge:

Kunsten å tjene penger på rabattert greenfee

Golfklubber landet rundt opplever at antall solgte greenfee-runder går ned. Nå viser en undersøkelse blant over 16.000 golfere at inntektene øker med mer fleksibel greenfeeprising.
  • Publisert: 4. mar 2011
  • Sist oppdatert: 4. mar 2011
HOLTSMARK GK: Eksponent for mange kreative tiltak.
SKUMRINGSGREENFEE: Daglig leder Åge Erichsen i Moss & Rygge GK tilbød skumringsgreenfee sist høst.
En klok mann sa en gang at forretningsmenn kan deles i tre grupper: De som får ting til å skje. De som observerer at ting skjer. Og de som lurer på hva som skjedde.

Mange norske klubbledere befinner seg i den første gruppen. En hel del i den midterste. Men også den siste gruppen er representert når det gjelder å tenke nytt om prising.

Utenlands er fleksibel greenfee ofte normen, og ikke avviket. Å spørre, for eksempel i Florida, om prisen på greenfee er omtrent som å spørre hvor mye en bil koster.

På veldig mange av Floridas par tusen golfbaner varierer prisen etter måned, ukedag, tid på dagen, fastboende eller tilreisende og så videre.

Norge kommer etter
I Norge har flere klubber forsøkt kreative løsninger for å få mer trafikk. Moss & Rygge GK har for eksempel skumringsgreenfee om høsten, mens en klubb som Holtsmark GK forsøker å fylle ledig tid med 2-for-1-tilbud og andre pakkeløsninger.

— Vi har blant annet solgt noe vi kaller business-ball, som er en firerball for 500 kroner. Da omsetter vi for minst like mye, gjerne det dobbelte, i kafeteriaen etterpå, fortalte Holtsmarks daglig leder Lars Hjorth på tampen av fjorårssesongen.

Nå viser en ny undersøkelse fra England at bruk av greenfee-tilbud kan gi betydelig økning i golfklubbens inntekter.

Det forteller GreenFree, et selskap som i ti år har tilbudt 2-for-1-pakker på utvalgte tider på 950 golfbaner i Storbritannia og Irland.

Over 16.000 golfere deltok i undersøkelsen, og den viste at GreenFree-kundene i tillegg til greenfeen la igjen 325 kroner (36 pund) i gjennomsnitt per person i klubbhuset og proshopen.

Med en gjennomsnittlig greenfee på 260 kroner per person gir det 585 kroner per person, eller 1170 kroner per toball i 2-for-1-tilbudet.

I tillegg til den ekstra omsetningen er det flere av banene i GreeFree-porteføljen som fremhever den ekstra markedsføringen de får gjennom GreeFrees nettside ved å være med i systemet.

WiPlog

Relaterte artikler

Slik jubler en comeback-kid!

Klar for Q-School-finalen:

Slik jubler en comeback-kid!

Espen Kofstad jubler hemningsløst over plassen i Q-School-finalen, som starter lørdag. For Kristian Krogh Johannessen ble trappen et par trinn for lang. Dermed blir Kofstad eneste nordmann i feltet på PGA Catalunya.Les mer »
.
Nord-Irland det ukjente linksparadiset

Har du vært der?

Nord-Irland det ukjente linksparadiset

Norske golfere valfarter til Dublin-området. Men en times tid lenger nord begynner et linksland langt færre har oppsøkt. Her finner du noen av verdens beste golfbaner. Les mer »
.
Halvorsen lett videre til andresteget

Nærmer seg USA-drømmen:

Halvorsen lett videre til andresteget

17 år gamle Andreas Halvorsen fra Larvik avsluttet førstesteget i PGAs og Web.Com Tours Q-School med tre under par, 69, og ble nummer åtte blant de 33 som gikk videre til andresteget .Les mer »
.
Daffinrud lettet over å sikre europatourkortet

Par og tredejeplass godt nok:

Daffinrud lettet over å sikre europatourkortet

Med en avslutning på par etter tre hver av birdie og bogey tok Tonje Daffinrud tredjeplass i WPGA International Challenge, og sikret europatour-kortet. «En fantastisk følelse,» sier hun til Golferen.noLes mer »
.

NCAA Division II National Preview

... Guro Rambjør tok sin andre collegeseier for lag på rad da hennes universitet Florida Tech nedkjempet Grand Valley State på det fjerde omspillshullet i NCAA Division II National Preview. Bærumspilleren, som vant forrige uke, endte på delt niendeplass individuelt.Les mer »
.

Lady Faclon Invitational

... vi gratulerer Guro Rambjør med karrierens første collegeseier i Lady Faclon Invitational for sitt universitet Florida Tech, som spiller i collegeseriens 2.divisjon. Med par, 144, vant Bærums-spilleren med fire slags margin. Florida Tech vant også for lag, 21 slag foran Seminole State.Les mer »
.

Mest lest siste døgn


Siste nytt

Ett medlemskap, tre baner:

Fredrikstad, Borregaard og Huseby samler tilbudene

Gamle Fredrikstad, Borregaard og Huseby & Hankø golfklubber inngår et samarbeid som gir medlemmene mer enn de fleste andre samarbeidsmodeller her til lands. Les mer »

Til glede for både proer og golfere:

Nå kan du blåse i grepene

Tradisjonelt er skifte av grep en prosess som involverer spesialtape og white spirit. Pure Grip har forenklet dette med grep som enkelt blåses på skaftet ved hjelp av trykkluft. SE VIDEO. Les mer »

HIO i tourfinalen:

Se de beste hole-in-one gjennom tidene

Fikk du med deg Shane Lowrys hole-in-one i DP World Tour Championship i helgen? Nyt et gjensyn samt mengder av andre, spektakulære HIOs fra golfens verden. SE VIDEO. Les mer »

Trener Mark Davies:

Fikk Kofstad til å spille seg i form

De tre siste månedene før Q-School jobbet trener Mark Davies intenst med å restituere Espen Kofstad. Men ikke på treningsfeltet. Det hevder Norges mest meriterte trener ville gjøre vondt verre. Les mer »

Golferen.no

Siste nyheter
Reisenytt
Utstyrsnytt
Instruksjon
Klubbnytt
Baner i Norge

Golferen nyhetsbrev

[wipajax: name=form2mail symid=newsletter]

RSS-strømmer:

(Hva er RSS? … fra Wikipedia)
Nyheter
Magasin
Reise
Instruksjon
Utstyr
Klubbnytt
Har du hørt…?

Golferen-boks på din side

Enkel Golferen-boks
Detaljert Golferen-boks
Bred Golferen-boks

Golferen.no

Papaya Media
Papaya design & marketing AS
Kruses gate 11
0263 Oslo

Redaksjonen

+47 920 25 820
tips@golferen.no

Marked

Margaret Kallevig
+47 907 58 101
margaret@papaya.no

Annonser

Jarle Hegge
+47 917 98 690
jarle@papaya.no

Annonseinformasjon


Golferen.no er medlem av:

Ansvarlig redaktør: Jan E. Espelid | Annonsesalg: Jarle Hegge | Teknisk drift: Sorenso as | Tips redaksjonen: tips@golferen.no


Golferen.no utgis av Papaya Media, en avdeling i Papaya design & marketing AS
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. 2004–2014 © Papaya design & marketing
Golferen.no redigeres i henhold til Vær Varsom-plakaten, Redaktørplakaten og Tekstreklameplakaten

.