OrkideEkspressen_Golferen_140x150_2014 copy.jpg - .

Klubb-Norge:

Kunsten å tjene penger på rabattert greenfee

Golfklubber landet rundt opplever at antall solgte greenfee-runder går ned. Nå viser en undersøkelse blant over 16.000 golfere at inntektene øker med mer fleksibel greenfeeprising.
  • Publisert: 4. mar 2011
  • Sist oppdatert: 4. mar 2011
HOLTSMARK GK: Eksponent for mange kreative tiltak.
SKUMRINGSGREENFEE: Daglig leder Åge Erichsen i Moss & Rygge GK tilbød skumringsgreenfee sist høst.
En klok mann sa en gang at forretningsmenn kan deles i tre grupper: De som får ting til å skje. De som observerer at ting skjer. Og de som lurer på hva som skjedde.

Mange norske klubbledere befinner seg i den første gruppen. En hel del i den midterste. Men også den siste gruppen er representert når det gjelder å tenke nytt om prising.

Utenlands er fleksibel greenfee ofte normen, og ikke avviket. Å spørre, for eksempel i Florida, om prisen på greenfee er omtrent som å spørre hvor mye en bil koster.

På veldig mange av Floridas par tusen golfbaner varierer prisen etter måned, ukedag, tid på dagen, fastboende eller tilreisende og så videre.

Norge kommer etter
I Norge har flere klubber forsøkt kreative løsninger for å få mer trafikk. Moss & Rygge GK har for eksempel skumringsgreenfee om høsten, mens en klubb som Holtsmark GK forsøker å fylle ledig tid med 2-for-1-tilbud og andre pakkeløsninger.

— Vi har blant annet solgt noe vi kaller business-ball, som er en firerball for 500 kroner. Da omsetter vi for minst like mye, gjerne det dobbelte, i kafeteriaen etterpå, fortalte Holtsmarks daglig leder Lars Hjorth på tampen av fjorårssesongen.

Nå viser en ny undersøkelse fra England at bruk av greenfee-tilbud kan gi betydelig økning i golfklubbens inntekter.

Det forteller GreenFree, et selskap som i ti år har tilbudt 2-for-1-pakker på utvalgte tider på 950 golfbaner i Storbritannia og Irland.

Over 16.000 golfere deltok i undersøkelsen, og den viste at GreenFree-kundene i tillegg til greenfeen la igjen 325 kroner (36 pund) i gjennomsnitt per person i klubbhuset og proshopen.

Med en gjennomsnittlig greenfee på 260 kroner per person gir det 585 kroner per person, eller 1170 kroner per toball i 2-for-1-tilbudet.

I tillegg til den ekstra omsetningen er det flere av banene i GreeFree-porteføljen som fremhever den ekstra markedsføringen de får gjennom GreeFrees nettside ved å være med i systemet.

WiPlog

Relaterte artikler

Koch blir Solheim Cup-kaptein

Solheim Cup 2015:

Koch blir Solheim Cup-kaptein

På en pressekonferanse i Frankfurt fredag ble Carin Koch presentert som Europas kaptein for Solheim Cup 2015 på Golf Club St. Leon-Rot mellom Frankfurt og Stuttgart i den sørlige delen av Tyskland. Hun blir den femte svenske kapteinen.Les mer »
.

Suzann Pettersen skadet

... Suzann Pettersen har trukket seg fra LPGA-turneringen Kia Classic på grunn av skade i ryggen. Det var i flyet på vei fra Florida til California mandag at hun oppdaget ryggsmertene, forteller 32-åringen i en pressemelding. Les mer »
.

Trophée Hassan II

... med -19 tok spanjolen Alejandro Canizares en suveren seier med fem slag i europaturneringen Trophée Hassan II. Andy Sullivan fra England ble nummer to, med svenske Magnus A. Carlsson på delt tredjeplass med -12.Les mer »
.

Valspar Championship

... John Senden fra Australia gikk til topps i Valspar Championship i Florida. Med -7 var Senden ett slag foran Kevin Na og to slag for Scott Langley, begge amerikanere. Carl Pettersson ble delt 20.-mann på par.Les mer »
.
Hulls første seier, Skarpnord delt 25

Lalla Meryem Cup:

Hulls første seier, Skarpnord delt 25

Englands Charlie Hull tok sin første profesjonelle seier i Lalla Meryem Cup. Marianne Skarpnord avsluttet svakt, og falt ni plasseringer.Les mer »
.

Spanish International Open Ladies Championship

... Marthe Wold fra Stavanger GK måtte gi tapt 3&2 for Gabriella Cowley fra England, som er ranket 20 i Europa, i 16-delsfinalen av Spanish International Open Ladies Championship. Les mer »
.

Mest lest siste døgn


Siste nytt

Sesongstart:

Slik reparerer du nedslagsmerket

Blir været brukbart vil det i løpet av de fem påskedagene bli laget rundt 600.000 nedslagsmerker på greenene til landets golfbaner. De færreste golfere vet hvordan de skal repareres. SE VIDEO. Les mer »

Klister eller spikes?

Velkommen til påskegolf!

Skjærtorsdag åpner Atlungstad, Losby, Kongsvinger og Gjerdrum. Påskeaften er Hauger og Grini klar for spill, og muligens også en rekordtidlig åpning av Ilstad-banen i Bodø. SE NORGES MEST KOMPLETTE LISTE OVER ÅPNE BANER. Les mer »

The Masters Tournament:

Blixt hyller Watson

Det rakk ikke helt fram for svenske Jonas Blixt, som måtte ta til takke med delt andreplass på Augusta, tre slag bak Bubba Watson. Svensken hyller sin overmann. Les mer »

Solheim Cup 2015:

Koch blir Solheim Cup-kaptein

På en pressekonferanse i Frankfurt fredag ble Carin Koch presentert som Europas kaptein for Solheim Cup 2015 på Golf Club St. Leon-Rot mellom Frankfurt og Stuttgart i den sørlige delen av Tyskland. Hun blir den femte svenske kapteinen. Les mer »

Golferen.no

Siste nyheter
Magasin
Reisenytt
Utstyrsnytt
Instruksjon
Klubbnytt
Baner i Norge
Golfmarked

Golferen nyhetsbrev

[wipajax: name=form2mail symid=newsletter]

RSS-strømmer:

(Hva er RSS? … fra Wikipedia)
Nyheter
Magasin
Reise
Instruksjon
Utstyr
Klubbnytt
Har du hørt…?

Golferen-boks på din side

Enkel Golferen-boks
Detaljert Golferen-boks
Bred Golferen-boks

Golferen.no

Papaya Media
Papaya design & marketing AS
Kruses gate 11
0263 Oslo

Redaksjonen

+47 920 25 820
tips@golferen.no

Marked

Margaret Kallevig
+47 907 58 101
margaret@papaya.no

Annonser

Jarle Hegge
+47 917 98 690
jarle@papaya.no

Annonseinformasjon


Golferen.no er medlem av:

Den Norske Fagpresses Forening

Ansvarlig redaktør: Jan E. Espelid | Annonsesalg: Jarle Hegge | Teknisk drift: Sorenso as | Tips redaksjonen: tips@golferen.no


Golferen.no utgis av Papaya Media, en avdeling i Papaya design & marketing AS
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. 2004–2014 © Papaya design & marketing
Golferen.no redigeres i henhold til Vær Varsom-plakaten, Redaktørplakaten og Tekstreklameplakaten

.