Klubb-Norge:

Kunsten å tjene penger på rabattert greenfee

Golfklubber landet rundt opplever at antall solgte greenfee-runder går ned. Nå viser en undersøkelse blant over 16.000 golfere at inntektene øker med mer fleksibel greenfeeprising.
  • Publisert: 4. mar 2011
  • Sist oppdatert: 4. mar 2011
HOLTSMARK GK: Eksponent for mange kreative tiltak.
SKUMRINGSGREENFEE: Daglig leder Åge Erichsen i Moss & Rygge GK tilbød skumringsgreenfee sist høst.
En klok mann sa en gang at forretningsmenn kan deles i tre grupper: De som får ting til å skje. De som observerer at ting skjer. Og de som lurer på hva som skjedde.

Mange norske klubbledere befinner seg i den første gruppen. En hel del i den midterste. Men også den siste gruppen er representert når det gjelder å tenke nytt om prising.

Utenlands er fleksibel greenfee ofte normen, og ikke avviket. Å spørre, for eksempel i Florida, om prisen på greenfee er omtrent som å spørre hvor mye en bil koster.

På veldig mange av Floridas par tusen golfbaner varierer prisen etter måned, ukedag, tid på dagen, fastboende eller tilreisende og så videre.

Norge kommer etter
I Norge har flere klubber forsøkt kreative løsninger for å få mer trafikk. Moss & Rygge GK har for eksempel skumringsgreenfee om høsten, mens en klubb som Holtsmark GK forsøker å fylle ledig tid med 2-for-1-tilbud og andre pakkeløsninger.

— Vi har blant annet solgt noe vi kaller business-ball, som er en firerball for 500 kroner. Da omsetter vi for minst like mye, gjerne det dobbelte, i kafeteriaen etterpå, fortalte Holtsmarks daglig leder Lars Hjorth på tampen av fjorårssesongen.

Nå viser en ny undersøkelse fra England at bruk av greenfee-tilbud kan gi betydelig økning i golfklubbens inntekter.

Det forteller GreenFree, et selskap som i ti år har tilbudt 2-for-1-pakker på utvalgte tider på 950 golfbaner i Storbritannia og Irland.

Over 16.000 golfere deltok i undersøkelsen, og den viste at GreenFree-kundene i tillegg til greenfeen la igjen 325 kroner (36 pund) i gjennomsnitt per person i klubbhuset og proshopen.

Med en gjennomsnittlig greenfee på 260 kroner per person gir det 585 kroner per person, eller 1170 kroner per toball i 2-for-1-tilbudet.

I tillegg til den ekstra omsetningen er det flere av banene i GreeFree-porteføljen som fremhever den ekstra markedsføringen de får gjennom GreeFrees nettside ved å være med i systemet.

WiPlog

Relaterte artikler

Sverige og Danmark neppe kandidater

Solheim Cup:

Sverige og Danmark neppe kandidater

Onsdag arrangerer Ladies European Tour seminar for potensielle tilbydere av Solheim Cup 2019. Der er også danske og svenske interessenter tilstede. Men i følge LET har Norge lite å frykte.Les mer »
.
De nyforlovede tok hver sin tittel

Marianne Skarpnord og Richard Green vant begge to:

De nyforlovede tok hver sin tittel

Marianne Skarpnord vant dameklassen og Richard Green herreklassen i Oates Victorian Open i Australia. Finnes det en bedre måte å krone den ti dager gamle forlovelsen?Les mer »
.

Coates Golf Championship

... det endte med misset cut med ett slag i Suzann Pettersens rekordtidlige sesongstart. Med tre over par, 75, etter to birdier og fem bogeyer i runde to og +5 totalt ble 33-åringen delt 72 i Coates Golf Championship i Florida. Na Yeon Choi vant med ett slag på -16.Les mer »
.
Rekordtidlig sesongstart for Tutta

LPGA i gang igjen:

Rekordtidlig sesongstart for Tutta

Onsdag sesongdebuterer Suzann Pettersen når LPGA Tour innleder sesongen med Coates Golf Championship på hjemmebane i Florida. Målet er fortsatt å toppe verdensrankingen.Les mer »
.
Fire Nordea-turneringer i Norge i år

Terminlisten klar:

Fire Nordea-turneringer i Norge i år

Nordea Tour har publisert sin terminliste, som viser at det blir fire norske turneringer i 2015. To for herrer, og to for damer, med Hauger, Holtsmark, Drøbak og Larvik som arrangørklubber.Les mer »
.
Kofstad hjem etter to dager

Ble knust av roughen:

Kofstad hjem etter to dager

Espen Kofstad forsøk på mer agressivt spill fredag falt ikke heldigere ut enn den mer forsiktige strategien torsdag i SA Open. Han ble straffet av tøff rough etter å ha bommet på for mange fairwayer, og misset cutten med tre slag.Les mer »
.

Mest lest siste døgn


Siste nytt

Storsatsing på de yngre:

Oslo GK vil ha flere unge i klubben

Oslo golfklubb vil få flere barn og unge til å spille golf, og klubben går nye veier for å nå frem til nye, unge golfspillere De har allerede 200 barn i trening, men ønsker flere. Les mer »

Våren er her!

Test årets køllenyheter i helgen

Lørdag og søndag arrangerer Custom Golf årets første store demodag i sitt nye senter i Frysjaveien ved inngangen til Maridalen. På sju simulatorer kan du i løpet av to dager mellom klokken 10 og 14 teste alt av nyheter fra de store merkene. Les mer »

Solheim Cup:

Sverige og Danmark neppe kandidater

Onsdag arrangerer Ladies European Tour seminar for potensielle tilbydere av Solheim Cup 2019. Der er også danske og svenske interessenter tilstede. Men i følge LET har Norge lite å frykte. Les mer »

Solid turnering i New Zealand:

Skarpnord til tredjeplass på pengelisten

Marianne Skarpnord avsluttet NZ Women’s Open med en runde på par for -8 totalt. Med det endte hun på delt fjerdeplass i turneringen og krøp opp til tredjeplass på europatourens pengeliste. Les mer »

Golferen.no

Siste nyheter
Reisenytt
Utstyrsnytt
Instruksjon
Klubbnytt
Baner i Norge

Golferen nyhetsbrev

[wipajax: name=form2mail symid=newsletter]

RSS-strømmer:

(Hva er RSS? … fra Wikipedia)
Nyheter
Magasin
Reise
Instruksjon
Utstyr
Klubbnytt
Har du hørt…?

Golferen-boks på din side

Enkel Golferen-boks
Detaljert Golferen-boks
Bred Golferen-boks

Golferen.no

Papaya Media
Papaya design & marketing AS
Kruses gate 11
0263 Oslo

Redaksjonen

+47 920 25 820
tips@golferen.no

Marked

Margaret Kallevig
+47 907 58 101
margaret@papaya.no

Annonser

Jarle Hegge
+47 917 98 690
jarle@papaya.no

Annonseinformasjon


Golferen.no er medlem av

og følger de presseetiske plakatene

Ansvarlig redaktør: Jan E. Espelid | Annonsesalg: Jarle Hegge | Teknisk drift: Sorenso as | Tips redaksjonen: tips@golferen.no


Golferen.no utgis av Papaya Media, en avdeling i Papaya design & marketing AS
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. 2004–2014 © Papaya design & marketing
Golferen.no redigeres i henhold til Vær Varsom-plakaten, Redaktørplakaten og Tekstreklameplakaten

.