OrkideEkspressen_Golferen_140x150_2014 copy.jpg - .

Klubb-Norge:

Kunsten å tjene penger på rabattert greenfee

Golfklubber landet rundt opplever at antall solgte greenfee-runder går ned. Nå viser en undersøkelse blant over 16.000 golfere at inntektene øker med mer fleksibel greenfeeprising.
  • Publisert: 4. mar 2011
  • Sist oppdatert: 4. mar 2011
HOLTSMARK GK: Eksponent for mange kreative tiltak.
SKUMRINGSGREENFEE: Daglig leder Åge Erichsen i Moss & Rygge GK tilbød skumringsgreenfee sist høst.
En klok mann sa en gang at forretningsmenn kan deles i tre grupper: De som får ting til å skje. De som observerer at ting skjer. Og de som lurer på hva som skjedde.

Mange norske klubbledere befinner seg i den første gruppen. En hel del i den midterste. Men også den siste gruppen er representert når det gjelder å tenke nytt om prising.

Utenlands er fleksibel greenfee ofte normen, og ikke avviket. Å spørre, for eksempel i Florida, om prisen på greenfee er omtrent som å spørre hvor mye en bil koster.

På veldig mange av Floridas par tusen golfbaner varierer prisen etter måned, ukedag, tid på dagen, fastboende eller tilreisende og så videre.

Norge kommer etter
I Norge har flere klubber forsøkt kreative løsninger for å få mer trafikk. Moss & Rygge GK har for eksempel skumringsgreenfee om høsten, mens en klubb som Holtsmark GK forsøker å fylle ledig tid med 2-for-1-tilbud og andre pakkeløsninger.

— Vi har blant annet solgt noe vi kaller business-ball, som er en firerball for 500 kroner. Da omsetter vi for minst like mye, gjerne det dobbelte, i kafeteriaen etterpå, fortalte Holtsmarks daglig leder Lars Hjorth på tampen av fjorårssesongen.

Nå viser en ny undersøkelse fra England at bruk av greenfee-tilbud kan gi betydelig økning i golfklubbens inntekter.

Det forteller GreenFree, et selskap som i ti år har tilbudt 2-for-1-pakker på utvalgte tider på 950 golfbaner i Storbritannia og Irland.

Over 16.000 golfere deltok i undersøkelsen, og den viste at GreenFree-kundene i tillegg til greenfeen la igjen 325 kroner (36 pund) i gjennomsnitt per person i klubbhuset og proshopen.

Med en gjennomsnittlig greenfee på 260 kroner per person gir det 585 kroner per person, eller 1170 kroner per toball i 2-for-1-tilbudet.

I tillegg til den ekstra omsetningen er det flere av banene i GreeFree-porteføljen som fremhever den ekstra markedsføringen de får gjennom GreeFrees nettside ved å være med i systemet.

WiPlog

Relaterte artikler

Engzelius-eagle ga direkte plass i finalesteget

Symetra Tour Championship:

Engzelius-eagle ga direkte plass i finalesteget

Innspillet med sjuerwood til halvannen meter på første omspillshull i Symetra-finalen sikret Marita Engzelius karrierens første profesjonelle seier og plass direkte i finalesteget til LPGAs Q-School. SE VIDEO.Les mer »
.
50 nordmenn spiller collegegolf i USA

Se hele listen:

50 nordmenn spiller collegegolf i USA

Den amerikanske college-sesongen er i gang med rundt 50 norske collegespillere, noenlunde likelig fordelt mellom kjønnene. Golferen.no gir deg den komplette oversikten over hvem som spiller hvor.Les mer »
.
Tages tredjerunde ødela helgen

Challengetouren:

Tages tredjerunde ødela helgen

Eirik Tage Johansen klarte aldri å hente seg inn etter lørdagens tre over par 73-runde, og avsluttet challengeturninergen i Frankrike med en runde på par, som ga delt 44.-plass. Les mer »
.
Trist, men forståelig

Trist, men forståelig

At Joakim Mikkelsen velger å legge opp er en nyhet norsk golf ikke trengte. Men grunnen er forståelig, mener Jan E. Espelid.Les mer »
.

Slovakia Challenge

... med fem over par, 77, på siste runde raste  Elias Bertheussen til delt 57.-plass i Slovakia Challenge. Trønderen hadde tre birdier, én dobbelbogey og seks bogeyer. Med -3 endte han 18 slag bak vinneren Andrew McArthur fra Skottland.Les mer »
.

Ladies European Masters

... heller ikke damenes europatour ga noe norsk å glede seg over. Marianne Skarpnord misset cutten med to slag på delt 85.-plass med +8 etter 78-74 mens Caroline Martens havnet fire slag bak der igjen som delt 124 med rundene 74-82.Les mer »
.

Mest lest siste døgn


Siste nytt

Symetra Tour Championship:

Engzelius-eagle ga direkte plass i finalesteget

Innspillet med sjuerwood til halvannen meter på første omspillshull i Symetra-finalen sikret Marita Engzelius karrierens første profesjonelle seier og plass direkte i finalesteget til LPGAs Q-School. SE VIDEO. Les mer »

Eccotouren:

Bertheussen endte i omspillsdrama

Det ble sesongens tredje omspill for Elias Bertheussen i Kitchen Joy Championship i Odense, der trønderen måtte gi tapt på andre omspillshull da svenske Jesper Billing senket en birdieputt fra seks meter. Les mer »

Snart Ryder Cup:

Fem morsomme grunner til å spille golf i Skottland

Fredag 26. september starter Ryder Cup på Gleneagles nord for Edinburgh. En lokal gjeng har laget en annerledes video om hvorfor du bør spille golf i Skottland. SE VIDEO. Les mer »

Harmon neppe ny Tiger-trener:

Davis Love lanseres som Tigers neste trener

Tiger Woods er på jakt etter ny svingtrener. Like etter at han misset cutten i PGA Championship fortalte Woods at han ikke lenger vil arbeide med Sean Foley. Davis Love III lanseres som kandidat Les mer »

Golferen.no

Siste nyheter
Magasin
Reisenytt
Utstyrsnytt
Instruksjon
Klubbnytt
Baner i Norge
Golfmarked

Golferen nyhetsbrev

[wipajax: name=form2mail symid=newsletter]

RSS-strømmer:

(Hva er RSS? … fra Wikipedia)
Nyheter
Magasin
Reise
Instruksjon
Utstyr
Klubbnytt
Har du hørt…?

Golferen-boks på din side

Enkel Golferen-boks
Detaljert Golferen-boks
Bred Golferen-boks

Golferen.no

Papaya Media
Papaya design & marketing AS
Kruses gate 11
0263 Oslo

Redaksjonen

+47 920 25 820
tips@golferen.no

Marked

Margaret Kallevig
+47 907 58 101
margaret@papaya.no

Annonser

Jarle Hegge
+47 917 98 690
jarle@papaya.no

Annonseinformasjon


Golferen.no er medlem av:

Ansvarlig redaktør: Jan E. Espelid | Annonsesalg: Jarle Hegge | Teknisk drift: Sorenso as | Tips redaksjonen: tips@golferen.no


Golferen.no utgis av Papaya Media, en avdeling i Papaya design & marketing AS
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. 2004–2014 © Papaya design & marketing
Golferen.no redigeres i henhold til Vær Varsom-plakaten, Redaktørplakaten og Tekstreklameplakaten

.