Etter mye forventning ble Tiger Woods’ nye kleslinje Sun Day Red av TaylorMade kunngjort på mandag.

Tiger Woods vil bruke de nye klærne denne uken under Genesis Invitational på Riviera Country Club, som blir hans første offisielle PGA Tour-start siden fjorårets Masters.

Merket er uavhengig av TaylorMade

TaylorMade har vært sponsor for 48-åringen på utstyrssiden siden 2017. Ifølge TaylorMade-sjef David Abeles er det nye merket en egen enhet innenfor TaylorMades holdingselskap.

― Dette merket står på egne ben, sa Abeles. ― Det er uavhengig av TaylorMade… vi skal skape et merke i kveld som vil leve med oss, våre liv, våre familier, alle sammen i generasjoner som kommer.

Spekulasjonen har pågått en stund

Tiger Woods kunngjorde brudd med Nike 8. januar, og to uker senere dukket meldinger opp på Twitter om at noen hadde oppdaget et Tiger-aktig varemerke registrert av TaylorMade.

I forkant av mandag refererte Woods to ganger til datoen “2.12.24” på sosial medier med kryptiske meldinger som “The vision remains the same” og “A new day rises”

Betyr mye for Woods

Det benyttes store ord i promoteringen av det nye merket, og Tiger Woods gir selv inntrykk av at dette er en viktig milpæl.

“På søndager er den røde fargen mer enn overtro,” står det på Sun Day Red-nettstedet. “Det er et symbol på Tigers ubønnhørlige streben etter perfeksjon, og et bevis på hans mentale utholdenhet under de største pressituasjonene.”

“Jeg har lært så mye gjennom årene og har et livslangt erfaringsgrunnlag med å tilpasse klærne og fottøyet mitt for å hjelpe meg med å spille bedre basert på hvordan det var konstruert. Det er ting jeg kan fortelle deg som ingen visste jeg gjorde gjennom årene. Jeg er klar for å dele disse hemmelighetene med verden.”

“Sun Day Red vil inkarnere kjærligheten til å spille og konkurrere, og vi er for mennesker som deler de verdiene, enten det er på banen eller i livet. Vi vil være forankret i å prioritere utøveren i produktavgjørelsene vi tar. TaylorMade Golf har vært en flott samarbeidspartner på utstyrssiden. De har de beste menneskene jeg dypt har tillit til, og de kan bringe dette til liv som ingen andre.”

Tiger Woods

Tigers øye for detaljer har spilt en viktig rolle

Woods og TaylorMade har rekruttert toppledere innen mote og kultur for å drive merket, inkludert Brad Blankinship, som har blitt utnevnt til president for Sun Day Red og vil ha ansvar for daglig ledelse. Blankinship har flere tiårs erfaring fra ledende merkevarer, inkludert Quiksilver og RVCA.

— Tigers tilnærming til håndverket sitt og ustoppelige streben etter perfeksjon gjør ham til den ideelle partneren. Tiger har en innebygd evne til å se detaljene i detaljene. Vi har sammen vært besatt av hver søm, hver passform, for å sikre at vi får det rett for utøveren, sa Blankinship.

Hvis du ser nøye etter, har den Tiger-inspirerte logoen 15 striper som en hyllest til hans 15 majorseire. Woods sa at logoen vil få en redesign hvis han vinner en ny major.

Tilgjengelig fra mai

Sun Day Red vil lansere sin første kleskolleksjon for menn 1. mai, 2024, og vil være tilgjengelig på nettet i USA og Canada. Over tid vil Sun Day Red utvide tilgjengeligheten sin i nøkkelmarkeder utenfor Nord-Amerika, i butikker, og utvide produkttilbudet sitt for å inkludere fottøy, dameklær og barnekolleksjoner.