Kunsten å tjene penger på rabattert greenfee

Golfklubber landet rundt opplever at antall solgte greenfee-runder går ned. Nå viser en undersøkelse blant over 16.000 golfere at inntektene øker med mer fleksibel greenfeeprising.

kunsten---tjene-penger-p--rabattert-greenfee


HOLTSMARK GK: Eksponent for mange kreative tiltak.

kunsten---tjene-penger-p--rabattert-greenfee


SKUMRINGSGREENFEE: Daglig leder Åge Erichsen i Moss & Rygge GK tilbød skumringsgreenfee sist høst.

En klok mann sa en gang at forretningsmenn kan deles i tre grupper: De som får ting til å skje. De som observerer at ting skjer. Og de som lurer på hva som skjedde.

Mange norske klubbledere befinner seg i den første gruppen. En hel del i den midterste. Men også den siste gruppen er representert når det gjelder å tenke nytt om prising.

Utenlands er fleksibel greenfee ofte normen, og ikke avviket. Å spørre, for eksempel i Florida, om prisen på greenfee er omtrent som å spørre hvor mye en bil koster.

På veldig mange av Floridas par tusen golfbaner varierer prisen etter måned, ukedag, tid på dagen, fastboende eller tilreisende og så videre.

Norge kommer etter
I Norge har flere klubber forsøkt kreative løsninger for å få mer trafikk. Moss & Rygge GK har for eksempel skumringsgreenfee om høsten, mens en klubb som Holtsmark GK forsøker å fylle ledig tid med 2-for-1-tilbud og andre pakkeløsninger.

— Vi har blant annet solgt noe vi kaller business-ball, som er en firerball for 500 kroner. Da omsetter vi for minst like mye, gjerne det dobbelte, i kafeteriaen etterpå, fortalte Holtsmarks daglig leder Lars Hjorth på tampen av fjorårssesongen.

Nå viser en ny undersøkelse fra England at bruk av greenfee-tilbud kan gi betydelig økning i golfklubbens inntekter.

Det forteller GreenFree, et selskap som i ti år har tilbudt 2-for-1-pakker på utvalgte tider på 950 golfbaner i Storbritannia og Irland.

Over 16.000 golfere deltok i undersøkelsen, og den viste at GreenFree-kundene i tillegg til greenfeen la igjen 325 kroner (36 pund) i gjennomsnitt per person i klubbhuset og proshopen.

Med en gjennomsnittlig greenfee på 260 kroner per person gir det 585 kroner per person, eller 1170 kroner per toball i 2-for-1-tilbudet.

I tillegg til den ekstra omsetningen er det flere av banene i GreeFree-porteføljen som fremhever den ekstra markedsføringen de får gjennom GreeFrees nettside ved å være med i systemet.

Kommentarer

  • Del Golferen.no på:

  • Mest lest

  • Aktuelle turneringer

    European Tour: Alfred Dunhill Championship  (26.-29. november)

    Ladies European Tour: Andalucia Open de Espana  med Marianne Skarpnord, Tonje Daffinrud. Maiken Bing Paulsen, Karoline Lund og Stina Resen  (26.-29. november)

    College: The Elite Invitational Boys med Kristoffer Kuvaas (13.-10. november)

     

     

  • Golferen på YouTube

  • Golferen.no

    Papaya Media

    Saltboveien 25

    1560 Larkollen

    Redaksjonen

    +47 920 25 820

    tips@golferen.no

    Nyhetsbrev

    Meld deg på Golferen.nos nyhetsbrev
    * Påkrevet

    Ansvarlig redaktør: Jan E. Espelid | Teknisk drift: Sorenso AS | Tips redaksjonen: tips@golferen.no

    Ansvarlig redaktør: Jan E. Espelid | Annonsesalg: Pernille ter Jung Andreassen | Teknisk drift: Sorenso as | Tips redaksjonen: tips@golferen.no

    Golferen.no utgis av Papaya Media, org.nr. 915 995 187. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet 2004–2018 © Papaya Media. Golferen.no redigeres i henhold til Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten.

    ×