Justeringsmuligheter. Lav spin. Tilpasning. Mer løftevinkel (loft). Betegnelsene oppsummerer de sju drivernyhetene vi presenterer for 2014.
-rets-nye-drivere-fulle-av-justeringsmuligheter-

PING i25: Pings nye i25-driver er den mest aerodynamiske fra Ping-konsernet noen gang. Men det er ikke derfor den er utstyrt med fartsstriper. De er påført for at det skal bli lettere å stille opp køllen riktig til ballen.

-rets-nye-drivere-fulle-av-justeringsmuligheter-

HETESTE SLAGFLATEN BLANT DEM ALLE: I følge Adams har deres XTD-driver den heteste slagflaten innen golf.

Kølleprodusentene snakker om 2014 som et år der driverne gir ballbane med høy utgangsvinkel og lite spinn. Som igjen vil føre til lengre slag.

I følge en artikkel i Golf Magazine, kommer deres spillertest senere i år til å avsløre at de nye 2014-driverne gir lavere spinn enn noen gang tidligere.

Bladet anbefaler derfor med at du bør vurdere en driver med høyere løftevinkel (loft) enn du normalt ville gjort.

Dette vil øke utgangsvinkelen, og gi størst mulig lengde.

— Borte er de dagene da du var en 9,5-graders fyr, uansett merke eller modell, konkluderer Golf Magazine, som også gir følgende anbefaling:

— Gjør en egosjekk på vei inn til drivertilpasningen i år. Køllemakeren vil kanskje anbefale 11,5 grader løftevinkel (loft) — eller høyere — med en vekt eller fleks på skaftet som du aldri ville drømme om skulle fungere for deg.

Adams XTD

Anbefalt pris: kr. 3995

Adams hevder at deres XTD-driver har den heteste slagflaten innen golf. Selskapet opererer med en måling de kaller CT, der slagflatens fleksibilitet og ballens hastighet registreres på fire forskjellige steder når køllen produseres.

XTD har en slagflate med progressiv tykkelse samt utsparringer i kronen samt i sålens senter og tå.

Dette skal føre til en slagflatens fleksibilitet øker med gjennomsnittlig 6 prosent (som en trampoline) i forhold til selskapets Super S-driver.

Som et resultat får treff lavt på tåen 19 prosent høyere CT enn Super S, og øker ballens utgangshastighet med 2 km/t. En tynn, lett krone sparer 10 gram vekt. Noe av denne vekten er plassert på hodet som «ribber», som både gir mer solid lyd og senker tyngdepunktet. XTD kan justere løftevinkelen 1,5 grader begge veier, og kommer med et Matrix Red Tie 6Q-skaft på 45 tommer som standard, og med 9, 10,5 eller 12 grader løftevinkel.

Bilder og mer info: Adams Golf hjemmeside

Callaway Big Bertha

Anbefalt pris: kr. 3695

Den nye Big Bertha-driveren skal gi middelgolferen maksimal lengde. Køllen har 19 prosent større sweetspot (den delen av slagflaten som gir ballen en utgangshastighet inntil 3 km/t lavere enn maksimal hastighet) enn fjorårets RAZR Fit Xtreme.

Den har den samme åtteveis justeringen i overgangsstykket mellom skaft og hode.Det gir mulighet for å stille inn fire løftevinkler (loft) og to liggevinkler (lie), som i Callaways FT Optiforce-drivere.

Ellers er det verdt å merke seg en åtte grams vekt, som glir på et 12,7 centimeter spor langs den bakre kanten av hodet. Ved å flytte på glidevekten kan køllens sideveis tyngdepunkt forskyves opp til 35 millimeter.

I følge Callaway gir dette en endring av sidespinn på 360 omdreininger, som utgjør drøyt 14 meter mindre spredning. I tillegg hjelper lettvekstkronen til å holde køllen lett til tross for glidesporet bak, mens perimetervekt gjør den mer tilgivelig ved treff utenfor sweetspot. Big Bertha leveres med 9, 10,5, og 13,5 grader løftevinkel (loft), og med et 45,5-tommers Mitsubishi Rayon Fubuki Z-skaft.

Det finnes også en Big Bertha Alfa-modell (kr. 3995) med flyttbar karbonpinne i hodet, som har wolfram i den ene enden og lett nylon i den andre. Denne kan brukes til å endre ballens spinn med opp til 600 omdreininger uten å endre løftevinkel (loft). Med wolframenden mot sålen reduseres spinntallet, med wolframenden høyere, blir spinntallet høyere.

Bilder og mer info: Callaway Golf hjemmeside

Cleveland 588 Custom

Anbefalt pris: kr 3495

Lurer du på hvorfor Cleveland kallen sin nyeste 588-driver Custom? Vel … her er det mye å skru og jusere på. I motsetning til sin forgjenger (SL290), har denne 460 cc store og 305 gram tunge køllen(15 gram tyngre enn SL290) justerbart overgangsstykke mellom skaft og hode (hosel) med tolv forskjellige innstillinger.

Du kan endre løftevinkel (loft) og liggevinkel (lie) 1,5 grader opp eller ned, og du kan åpne eller lukke slagflaten inntil 2,25 grader.

I tillegg er den utskiftbare skruen tilbake (lik den som finnes i fjorårets Classic XL Custom-driver), som gjør at erfarne golfere kan finjustere svingvekt. Som i følge produsenten kan utgjøre nesten 30 meter på slaglengden.

Titanhodet har variabel tykkelse av slagflaten, som er litt mer livlig enn fjorårets SL290-driver (halvannen meter lenger), og gir lavere utgangsvinkel og lavere spinn på slagene. Den største forbedringen finner vi imidlertid i presisjonen: 588 Custom har en spredning som er 35 prosent mindre enn SL290.

Bilder og mer info: Cleveland Golf hjemmeside

Cobra Bio Celle+

Anbefalt pris: kr 2495

Bortsett fra fargeutvalget, er det andre designhensyn som har stått først når det gjelder Cobras nye 440 cc store driver Bio Celle+.

Cobra-ingeniørene var ute etter en driver med lavere tyngdepunkt enn i AMP Celle Pro. Lavere tyngdepunkt betyr nemlig høyere ballhastighet, høyere utgangsvinkel og mindre spinn.

For å oppnå det brukte Cobra en legering, Venollum, som er et lettere og sterkere materiale enn standard titan. Det sparer 8 gram, jevnt fordelt på kronen og slagflaten.

Vekten som spares plasseres lavere i hodet. Bio Celle+ har også større sweetspot, som gjør en større del av slagflaten «het». For slag 2,5 cm utenfor senter utgjør det 10 prosent når det er snakk om ballhastighet.

Det justerbare overgangsstykket mellom skaft og hode, «MyFly» hosel, har åtte løftevinkelinnstillinger mellom 8 og 11 grader , inkludert tre draw-innstillinger. Til sammenligning hadde AMP Celle hadde seks innstillinger fra 7,5 til 10,5 grader, inkludert tre fade-innstillinger.

Bilder og mer info: Cobra Golf hjemmeside

Nike VR_S Covert 2.0 Tour:

Anbefalt pris: kr. 3695

Nike har gjort hodet større på den andre generasjonen av sin Covert-driver: Fra 430 til 460 cc. Resultatet er en kølle med 15 prosent større slagflate og 11 prosent høyere vridningsmotstand.

Det gir golferen syndenes forlatelse ved treff utenfor idealpunktet. Nikes egne tester viser 3 km/t høyere ballhastighet ved treff lavt i slagflaten.

Andre endringer omfatter reduksjon av slagflatens fade-bue, justeringer av slagflatens tykkelse samt flytting av vibrasjonsdemperen på køllehodets bakside.

Disse endringene gir opp til en halv grad høyere utgangsvinkel, med 200 o/min mer spinn og en ekstra kilometer i timen i ballhastighet ved treff på midten. Mens ting som hulrommet på baksiden og det justerbare overgangsstykket som gir mulighet for fem løftevinkler (8,5 til 12,5 grader) og tre slagflatevinkler (fra 1,5 grad åpen til 1,5 grad lukket), vil være kjent for de som har sett fjorårets modell.

Med 45.5-tommers Mitsubishi Rayon KuroKage TiNi Silver-skaftet og Nike Tour Wrap 2G-grep, blir vekten på rundt 325 gram. Siden FlexLoft-overgangsstykket (hosel) er uforandret, passer ethvert skaft som passer den opprinnelige Covert Tour også versjon 2.0.

Bilder og mer info: Nike Golf hjemmeside

Ping i25

Anbefalt pris: kr. 3495

460 cc store i25 erstatter i20-driveren, og retter seg mot spillere som ønsker en litt lavere ballbane og mindre spinn enn G25 gir (cirka 250 o/min lavere spinn).

Selv om i25 ikke er like tilgivende som G25, er den laget for å gi en solid balanse mellom høy vridningsmotstand (MOI) og god lengde (8 prosent større vertikal vridningsmotstand — fra krone til å såle — enn i20).

Det er også verdt å merke seg mer aerodynamisk form enn tidligere Ping-drivere samt racing-inspirerte fartsstriper på kronen, som har til hensikt å hjelpe å sette køllen riktig ved adressering. i25 har fått justerbart overgangsstykke (hosel), noe som ikke var tilgjengelig med i20. Det gjør det mulig å øke eller minske løftevinkelen med 0,5 grader.

Bilder og mer info: Ping hjemmeside

TaylorMade JetSpeed

Anbefalt pris: kr. 2495

Den nye JetSpeed erstatter, og det på en overbevisende måte, RBZ Stage 2. JetSpeed er den første driveren med TaylorMades «Speed Pocket», som skal øke ballhastigheten og redusere spinn på treff lavt på kølløehodet.

Den lommelignende utsparringen i sålen kombinert med et lavt tyngdepunkt plassert langt framme hjelper til å gi større ballhastighet enn RBZ-driveren (3 km/t mer) og RBZ Stage 2driver (+2 km/t) på slag som treffer en drøy centimeter under midten slagflaten. Ved treff over midten, blir effekten som ved RBZ eller RBZ Stage 2.

Løftevinkelen kan justeres1,5 grader begge veier mens det lette Matrix Velox T-skaftet (49 gram) bidrar til økt svinghastighet og lengde. 300 gram lette JetSpeed leveres i 9,5, 10,5 eller 13 grader løftevinkel.

Bilder og mer info: TaylorMade hjemmeside

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.