Kom i form NÅ!

Du slår bedre og lenger om du er i form. Her følger noen gode treningstips.

kom-i-form-n--



HAR DU JERNVILJE? Da er det bare å hygge seg på treningen..

kom-i-form-n--



HJELPER GOLFERE MED HELSA: Golfkiropraktor Christian Øiom tipser deg om fysisk trening.

For en tid tilbake kunne du lese om golfkiropraktor Christian Øiom ved Dynamisk Kiropraktikk i Oslo.

Her kommer han med noen tips til deg mens du venter på at snøen skal smelte og gresset grønnes.

  • Du som ikke tenker eller trener golf regelmessig gjennom vinterhalvåret:
    Hold deg fysisk aktiv minst tre ganger per uke. Dette behøver overhodet ikke være golfrettet trening. Alternativer kan være skiturer, alpint, jogging, gange, styrketrening og aerobic.

    Det vil være lettere å finne tilbake til golfsvingen om du bevarer formen fra forrige sesong. Samtidig minimerer du risikoen for at du skader deg når du i april/mai gir alt for å vinne den første golfrunden med jobben.

  • Du som allerede er godt informert om fysisk trening:
    Ha i tillegg fokus på styrke-, koordinasjons- og balansetrening. Når det gjelder styrke bør du legge vekt på trening av den store setemuskelen. Denne muskelen er essensiell i kraftutvikling i golfsvingen.

    Sentrale øvelser er knebøy og utfall. Knebøy gjøres slik: Stå med skulderbredde mellom beina og tærne pekende rett fremover, oppretthold god svai i korsryggen (dette er ekstremt viktig for å unngå skade), sett rumpa godt bakpå slik at kneskjellet ikke passerer tåspissene sett ovenifra.

    Utfall gjøres slik: Vi kan nesten sammenligne utfall med et telemarksnedslag. Et bein settes godt foran det andre. Det er det fremre beinet som trenes i denne øvelsen. Det samme gjelder her som i øvelsen knebøy; Kneskjellet skal altså ikke passere tåspissene (sett ovenifra). Forsøk samtidig å holde kneet rett slik at det ikke faller inn mot midten. Når foten vel er i bakken, skyt fart med hælen tilbake til utgangsposisjonen.

    Koordinasjons- og balansetrening er et annet viktig element for golfspillere. Denne typen trening kan enkelt utføres med en balanseball. Disse kjøpes på sportsbutikk for et par hundrelapper. I starten er det nok å bruke den som stol foran TV-en i cirka 15 minutter per kveld. Etter hvert kan du utfordre deg selv ved å forsøke å sitte på ballen samtidig som du «tegner» åttetall på gulvet med den.

  • Du som synes dette er for grunnleggende og føler at ambisjonsnivået ligger høyere:
    Prøv et sirkelprogram. Det kan for eksempel se slik ut:

    Stasjon 1) Utfall – 10 repetisjoner per bein.
    Stasjon 2) Knebøy med spensthopp – 15 repetisjoner.
    Stasjon 3) Magetrening – sideplanke 30 sekunder på hver side.
    Stasjon 4) Magetrening – situp/crunch med vridning av overkroppen.
    Stasjon 5) Seks korte spurter på 7-8 meter. Fire repetisjoner med ett minutts hvile. Dette kan gjøres både utendørs og inne på et treningsrom.

    Et slikt program er effektivt og involverer de viktigste musklene du bruker i golfsvingen. Kjør hardt!

    Og husk at det ikke er noen tilfeldighet at de beste golferne i verden ikke lever med John Daly som forbilde. Du velger selv hvor god du vil bli.

    Vær imidlertid oppmerksom på følgende: Opplever du smerter fra muskler eller ledd under trening eller golfspill, kan dette være tegn på at du har et feilaktig bevegelsesmønster i utførelsen av aktiviteten. Funksjonsanalyse brukes som verktøy for å avdekke eventuelle brister.

    Dynamisk Kiropraktikk kan hjelpe deg med korrekt og spesifikk rehabiliteringstrening og behandle dine årsaker til smerter.

    «Eat well, think well, sleep well» og som alltid, drikk tran!

    Kommentarer

  • Del Golferen.no på:

  • Mest lest

  • Aktuelle turneringer

    PGA Tour: Puerto Rico Open med Viktor Hovland og Kristoffer Ventura (20. – 23. februar)
    PGA Tour/European Tour: WGC Mexico Championship (20. – 23. februar)
    Asian Tour: Qualifying School Final Stage med Jarand Arnøy og Kevin Andre Wright (19. – 23. februar)
     Ladies European Tour: Australian Ladies Classic med Marianne Skarpnord, Karoline Lund, Stina Resen, Maiken Bing Paulsen og Tonje Daffinrud    (20. – 23. februar)
    Senior: Spanish International Senior Double & Individual med Atle Bartha og Tore Chr. Sviland (19. – 23. februar)
    College: The Prestige by Charles Schwab med Markus Braadlie og William Buhl (17. – 18. februar)
    College: Allstate Sugar Bowl Intercollegiate med Tomine Bjerkelo, Franzeska Sliper, Miami, Julie Hovland Renate Grimstad og Caroline Berge   (16. – 18. februar)
    College: Rebel Beach Intercollegiate med Kristin Simonsen   (17. – 18. februar)
    College: Moon Golf Invitational med Emilie Øverås   (17. – 18. februar)

  • Youtube

    Error type: "Forbidden". Error message: "Access Not Configured. YouTube Data API has not been used in project 537752813138 before or it is disabled. Enable it by visiting https://console.developers.google.com/apis/api/youtube.googleapis.com/overview?project=537752813138 then retry. If you enabled this API recently, wait a few minutes for the action to propagate to our systems and retry." Domain: "usageLimits". Reason: "accessNotConfigured".

    Did you added your own Google API key? Look at the help.

    Check in YouTube if the id JanEspelid belongs to a username. Check the FAQ of the plugin or send error messages to support.
  • Golferen.no

    Papaya Media

    Saltboveien 25

    1560 Larkollen

    Redaksjonen

    +47 920 25 820

    tips@golferen.no

    Marked

    Margaret Kallevig

    +47 907 58 101

    margaret@papaya.no

    Nyhetsbrev

    Meld deg på Golferen.nos nyhetsbrev
    * Påkrevet

    Ansvarlig redaktør: Jan E. Espelid | Teknisk drift: Sorenso AS | Tips redaksjonen: tips@golferen.no

    Ansvarlig redaktør: Jan E. Espelid | Annonsesalg: Pernille ter Jung Andreassen | Teknisk drift: Sorenso as | Tips redaksjonen: tips@golferen.no

    Golferen.no utgis av Papaya Media, org.nr. 915 995 187. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet 2004–2018 © Papaya Media. Golferen.no redigeres i henhold til Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten.