Den beste måten å rekruttere er å få golf inn i kroppsøvingsfaget, og er et satsingsområde for NGF. I Danmark har Dansk Golf Union utdannet over 2000 gymlærere til å kunne gi elever i barneskolen innføring i golf.
golf-h-rer-til-i-skolen--

SKOLEN VIKTIG ARENA FOR REKRUTTERING: NGFs prosjekt Golf i skolen har til hensikt å hjelpe skoler og golfklubber til å samarbeide om grunnleggende golfundervisning for barn. Dette arkivbildet er hentet fra Oslo Golfklubb.

Det danske golfforbundet har et imponerende program for å utdanne kroppsøvingslærere til å kunne gi golfundervisning. Hittil har over 2000 danske lærere gått gjennom kurset.

Prosjektet heter ganske enkelt Golf i skolen og har vært et gratistilbud fra Dansk Golf Union de siste seks årene.

— Tilsvarende kursing av lærere har vi ikke i Norge, men det er en meget god idé vi kanskje bør se nærmere på, sier teamleder Gøril Hansen i golfforbundets seksjon for Barn, ungdom og bredde.

— Vi har tatt utgangspunkt i aktivitetslederkurs på fra 6 til 8 timer for vårt Golf i skolen, og som vi har søkt om, og fått midler til, fra NIF de tre siste årene.

Utgangspunktet for kursene er at klubbene må invitere skoler i nærområdet, men Hansen forteller at også mange klubber tar kontakt med skolene uten å gå veien om aktivitetslederkursene.

Blant annet har Mørk GK i Østfold et opplegg for alle 8.-klassingene i Spydeberg kommune, mens Losby GK har noe tilsvarende i Lørenskog kommune.

— Det er viktig at den enkelte skole også tar et ansvar for hvilke idretter elevene skal få innføring i. Det eneste prinsippet som ligger fast er at barna skal lære å svømme samt ha gymaktivitet som innebærer elementer som hopping og løping, fortsetter Hansen, som selv har bakgrunn som gymlærer.

Nøkkelen er å engasjere lærerne

Golf i skolen er et tilbud til alle kommuner, og er et forsøk på å bryte det vante mønsteret fra gymtimene.

Det er nemlig ingen hemmelighet at gymtimene i skolen vanligvis består av klassiske idretter som fotball, basketball og turn.

— Nøkkelen ligger i å få lærerne engasjert i golf. Og det er mye lærerne kan gjøre uten at de selv kan spille golf, påpeker Hansen.

I Danmark har kursene som mål å lære opp gymlærerne til å kunne gi golfundervisning, og som kan gjøres i idrettshall eller gymsal.

— Det skal man også kunne med vårt opplegg. Blant annet med køller og utstyr i plast, som ikke er farlig, men som elevene likevel kan bruke til å få grunnleggende innføring i golf, avslutter Gøril Hansen.

Må være kort vei

Idrettsutvikler Petter Hagström i Golfforbundet påpeker viktigheten av at golfklubben og skolen ligger i nærheten av hverandre.

— Utfordringen er at det må være lett å komme til golfklubben for at elevene skal oppfatte golf som noe morsomt de kan tenke seg å prøve, mener Hagström.

Også seniorrådgiver Anna Dønnestad er engasjert i Golf i skolen. Hun jobber mer indirekte gjennom et samarbeid NGF har med skiforbundet, friidrettsforbundet, svømmeforbundet og orienteringsforbundet.

Prosjektet dreier seg om idrettsglede i skolen, og er rettet mot lærere.

— Vi håper selvfølgelig det skal bidra til å øke interessen for golf. Når lærere kan velge, velger de som oftest ikke golf som en av idrettene de introduserer elevene for, mener Dønnestad.

Hun mener også at NGF gjennom sine prosjekter bidrar til å gi elevene et bredere idrettsbilde.

— Og forhåpentligvis får vi lærere og elever til å oppleve at golf er en morsom sport, som kan dyrkes av alle, avslutter Anna Dønnestad.

Hva mener du skal til for å få mer golf i skolen? Bruk kommentarfeltet under eller si din mening på Golferens Facebook-side eller delta i diskusjonen hos vår samarbeidspartner Golfsnakk.no.

Se også: NGFs Golf i skolen-prosjekt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.