Atle Øi: Golf en godt bevart hemmelighet

Atle Øi har inngått et veddemål han har godt håp om å vinne. Det fordi golf er så usynlig.

-em-atle--i---em---br--golf-en-godt-bevart-hemmelighet

Atle Øi (51) er tidligere markedssjef i NGF, har utgitt diktsamlingen «Fredager på Face» og skriver kommentarer på Golferen.no.

Jeg har gjort en interessant avtale med en kompis av meg: Jeg skal betale for Veien til golf-kurset for ham hvis han blir eksponert for markedsføring for dette innen han drar på ferie i juli.

Han får ikke gå inn på en golfklubb sin nettside, men utover det er det ingen regler.

For meg er dette en vinn/vinn-situasjon. Blir han eksponert får jeg en kompis til som jeg kan ha hyggelige golfrunder med (riktignok på min regning). Blir han ikke eksponert, får jeg et godt poeng i forhold til min kritikk mot manglende markedsføring i NGF.

Jeg er ganske sikker på at jeg verken får en ny golfkompis eller en regning på kurset hans. I NGF er det en inngrodd uvilje mot å bruke penger på markedsføring, og det er ubegripelig.

La oss gjøre et lite tanke-eksperiment. En ny golfer gir klubben sin en inntekt på 5000 kroner i året, uten at det påvirker kostnadsnivået til klubben (mest faste kostnader). La oss anta at den nye golferen blir tatt godt hånd om, og blir i klubben i 10 år. Regnestykket blir da at investeringen gir netto gevinst på 10 x 5.000 kroner = 50.000 kroner.

En bevilgning på 3 millioner til markedsføring (som jeg mener vill vært et riktig nivå) kunne gitt NGF et markedsbudsjett på, la oss si, 10 millioner kroner.

Dette fordi mange medier ville vært villige til å inngå sponsoravtaler dersom NGF kunne stått for en slik grunninvestering. Med et slikt markedsbudsjett ville NGF vært godt synlige i media.

Hvert medlem verdt 50.000

Dersom vi estimerer medlemmets verdi til 50.000 kroner ville investeringen være lønnsom ved rekruttering av 60 nye golfere (3 millioner/60 personer = 50.000 kroner).

Det ville sannsynligvis blitt veldig mange flere enn 60 nye golfere. Og det er derfor uviljen er ubegripelig.

Et godt produkt som golf fortjener en kommunikasjonsavdeling som tror på markedsføring. Det gjøres noe, men faktum er at budsjettene bærer tydelig preg av ledelsens manglende markedsforståelse.

Det er selvsagt mulig å fortsette å tro på at golf vil selge seg selv. Men den kroniske nedgangen i antall medlemmer bør være bevis nok for at noe må gjøres.

Nå har vi hatt noen gode somrer på rad i Norge. Som gjør at det ikke er så lett å skylde på været …

Vil bedre markedsføring gi oss flere golfere? Send en mail til redaksjonen på tips@golferen.no eller legge igjen en beskjed på Golferens Facebook-side https://www.facebook.com/Golferen.no.

Kommentarer

TAGS:

  • Del Golferen.no på:

  • Aktuelle turneringer

  •  

  • PGA Tour: Shriners Children's Open 6. - 9. oktober)
  •  DP World Tour: A/cciona Open de España med Espen Kofstad   6. - 9. oktober)

  • Challenge Tour: British Challenge 6. - 9. oktober)
  • Nordic Leauge : Race to HimmerLand by FREJA (Pro-Am) med  Jarand Arnøy, Sebastian Eidsæther Syr Elias Bertheussen og Mikkel Antonsel - 5. - 7. oktober

  • Epson Tour: Epson Tour Championship med Celine Borge 6. - 9. oktober)

  • College:  Ironwood Collegiate  med   Philip Bondestad 3.. - 4.. oktober

  • College:  Camden Collegiate med  OliverUlmo og og Sander Hagen (3.. - 4.. oktober)

  • College:   KCAC Match Play l med Sander Fjellog Anders Idland ( - 3.. - 4.. oktober)

  • College: JT Poston Invitational med ( 26. - 27. september)

    College:  WiNWindy City Collegiate medMia Sandtorv Lussandn (3.. - 4.. oktober)


    College: Folds of Honor med  Jakob Stavang Stubhaug (3.. - 4.. oktober)
  • Amatør: French International Ladies Amateur Stroke Play Championship med  Cecilie de Rothshield) og Celine Brovold Sanne (7.. - 10.. oktober)

  • Junior; Lübker Junior International med 26 nordmenn (2.. - 4.. oktober)

  • Golferen.no på YouTube

    Jørgen Hillås Slå sanden ut av bunkeren

    Bestemødrene på Evje

    Order of Merit besøker Gamle Fredrikstad GK

    Lommedalens grønne lunge

    Mange meter å hente med tilpasning av driveren

  • NGF: Norwegian Paragolf Open (Para Norgescup #3) Kongsvingers GK (.- 13.-14. . august)

  • Golferen.no

    Papaya Media

    Saltboveien 25

    1560 Larkollen

    Redaksjonen

    +47 920 25 820

    tips@golferen.no

    Nyhetsbrev

    Meld deg på Golferen.nos nyhetsbrev
    * Påkrevet

    Ansvarlig redaktør: Jan E. Espelid | Teknisk drift: Papaya design & marketing AS | Tips redaksjonen: tips@golferen.no

    Ansvarlig redaktør: Jan E. Espelid | Annonsesalg: Pernille ter Jung Andreassen | Teknisk drift: Sorenso as | Tips redaksjonen: tips@golferen.no

    Golferen.no utgis av Papaya Media, org.nr. 915 995 187. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet 2004–2018 © Papaya Media. Golferen.no redigeres i henhold til Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten.