Atle Øi har inngått et veddemål han har godt håp om å vinne. Det fordi golf er så usynlig.
-em-atle--i---em---br--golf-en-godt-bevart-hemmelighet

Atle Øi (51) er tidligere markedssjef i NGF, har utgitt diktsamlingen «Fredager på Face» og skriver kommentarer på Golferen.no.

Jeg har gjort en interessant avtale med en kompis av meg: Jeg skal betale for Veien til golf-kurset for ham hvis han blir eksponert for markedsføring for dette innen han drar på ferie i juli.

Han får ikke gå inn på en golfklubb sin nettside, men utover det er det ingen regler.

For meg er dette en vinn/vinn-situasjon. Blir han eksponert får jeg en kompis til som jeg kan ha hyggelige golfrunder med (riktignok på min regning). Blir han ikke eksponert, får jeg et godt poeng i forhold til min kritikk mot manglende markedsføring i NGF.

Jeg er ganske sikker på at jeg verken får en ny golfkompis eller en regning på kurset hans. I NGF er det en inngrodd uvilje mot å bruke penger på markedsføring, og det er ubegripelig.

La oss gjøre et lite tanke-eksperiment. En ny golfer gir klubben sin en inntekt på 5000 kroner i året, uten at det påvirker kostnadsnivået til klubben (mest faste kostnader). La oss anta at den nye golferen blir tatt godt hånd om, og blir i klubben i 10 år. Regnestykket blir da at investeringen gir netto gevinst på 10 x 5.000 kroner = 50.000 kroner.

En bevilgning på 3 millioner til markedsføring (som jeg mener vill vært et riktig nivå) kunne gitt NGF et markedsbudsjett på, la oss si, 10 millioner kroner.

Dette fordi mange medier ville vært villige til å inngå sponsoravtaler dersom NGF kunne stått for en slik grunninvestering. Med et slikt markedsbudsjett ville NGF vært godt synlige i media.

Hvert medlem verdt 50.000

Dersom vi estimerer medlemmets verdi til 50.000 kroner ville investeringen være lønnsom ved rekruttering av 60 nye golfere (3 millioner/60 personer = 50.000 kroner).

Det ville sannsynligvis blitt veldig mange flere enn 60 nye golfere. Og det er derfor uviljen er ubegripelig.

Et godt produkt som golf fortjener en kommunikasjonsavdeling som tror på markedsføring. Det gjøres noe, men faktum er at budsjettene bærer tydelig preg av ledelsens manglende markedsforståelse.

Det er selvsagt mulig å fortsette å tro på at golf vil selge seg selv. Men den kroniske nedgangen i antall medlemmer bør være bevis nok for at noe må gjøres.

Nå har vi hatt noen gode somrer på rad i Norge. Som gjør at det ikke er så lett å skylde på været …

Vil bedre markedsføring gi oss flere golfere? Send en mail til redaksjonen på tips@golferen.no eller legge igjen en beskjed på Golferens Facebook-side https://www.facebook.com/Golferen.no.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.