At markedsføring er en investering, ikke en kostnad, er noe NGF glemmer, mener Atle Øi.
-em-atle--i---em---br--golf-m--markedsf-res-bedre-

Atle Øi (51) er tidligere markedssjef i NGF, har utgitt diktsamlingen «Fredager på Face» og skriver kommentarer på Golferen.no.

Markedsføring er som såkorn. Frem til innhøsting er det bare kostnader og jobb …

Metaforen passer godt i forhold til golf. Sår vi vårt budskap på vårparten, vil vi i løpet av høsten få svaret på hvor mange nye medlemskap vi kan høste.

Derfor må NGF se på markedsføring som en investering, ikke en kostnad.

Frem til 2011 var ikke markedsføring på agendaen i NGF. Først da ble Sammen-kampanjen lansert. Målet var å ta en posisjon som en idrett som samlet mennesker på tvers av alder, ferdighet og kjønn. I en hverdag med stort tidspress, skulle golf bli en idrett som kunne samle vennegjengen, familien, naboer og folk som ville bli kjent med nye mennesker.

Kampanjen fikk veldig god mottakelse, og veien mot en posisjon som en Sammen-idrett var så smått startet. Med halvannen million i budsjett fikk vi som den gangen jobbet med kampanjen mulighet til å forhandle frem ekstremt gode avtaler med en rekke medier som ønsket å støtte idretten. I en hektisk vårperiode var golfsporten den klart mest markedsførte idretten i landet på flere år.

Nye posisjoner erobres ikke over natten. Det vet alle merkevareannonsører. Budskapet må gjentas, gjentas — og gjentas. Det gjelder å ha is i magen, bevare troen på at produktet er godt, og være standhaftig på budskapet.

Kampanjen ble kjørt i 2011, 2012 og 2013. Dessverre var store deler av denne perioden preget av mye dårlig vær, og regn er som kjent like lite attraktiv for golfsporten, som det er for båtbransjen. I 2014 ble det knallvær, og etter en bra 2013-sesong begynte folk å få troen tilbake.

Trøbbelet var bare at såkornbudsjettet, altså markedsbudsjettet, hadde fått et dramatisk kutt.

Kombinasjonen av barberte markedsbudsjett og en endring i budskapet, hvor en skulle ha fokus på helseeffekten i å spille golf, ble ikke spesielt vellykket. Helseeffekter kan trigge oss over 50 år, men er ikke like sexy for yngre målgrupper.

2015 ser ut til å bli et nytt år preget av NGF sin manglende tro på markedsføring.

Vi nærmer oss mai, og en venn av meg, som tok Veien til golf-kurset i 2011, men som aldri har kommet i gang, har hørt lite fra forbund eller klubber. Nå fortalte hun meg at hun hadde meldt seg på kajakkkurs, og da er hun nok tapt for golfsporten også dette året.

Manglende markedsføringskompetanse i NGF er frustrerende for en idrett som fortjener bedre.

De variable kostnadene ved et nytt medlem er utrolig lave. Nye inntekter går omtrent rett på bunnlinjen.

Det er et uttrykk som heter å spare seg til fant. Synd om NGF på vegne av sine klubber, ønsker å bli et godt eksempel på dette …

Har du synspunkter på hvordan golf bør markedsføres? Send din kommentar på mail til redaksjonen på tips@golferen.no eller si din mening på Golferens Facebook-side.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.