Årets første superdemo gikk på Evje Golfpark torsdag. Med rekordoppslutning burde alle være fornøyd. Men oppfatningene er delte.
delte-meninger-om-superdemoene

STOR TILSTRØMNING: Det var tilløp til kø ved mattene på Moss & Rygges drivingrange, der publikum kunne teste årets nyheter.

delte-meninger-om-superdemoene

FIKK HJELP AV HEADPROEN : Per Sverre Sandén fikk hjelp av Bengt Arne Lien (t.v.) både med en liten endring av svingplanet og til køller med riktig liggevinkel (lie).
delte-meninger-om-superdemoene

HVA ER RIKTIG BALL? Norgescupvinner Stine Pettersen får seg en aha-opplevelse eller to i det mobile ballstudioet til Erik Mattson (sittende).
delte-meninger-om-superdemoene


delte-meninger-om-superdemoene

«BEST IN SHOW»: Jon Anders Wahlund har festet den snakkende avstandsmåleren Golf Buddy i capsen. For under 1700 kroner kan også du bli en snakkis, i alle betydninger av ordet.
delte-meninger-om-superdemoene

ÅRETS NYKOMMER: Wilson har fått ny salgssjef i Mandal GKs tidligere pro gjennom sju år, Jarle Liland.
delte-meninger-om-superdemoene

HELLER FITTINGDAGER ENN DEMODAGER: Morten Erichsen og Titleist-distributøren SMD prioriterer tilpasning når de er ute med produktene sine. Men understreker at det også er viktig å være ute og møte og prate med mange golfere på superdemodagene.

delte-meninger-om-superdemoene

VIKTIG Å VÆRE DER: GolfLab satser på å norsk relansering av Adams Golf, som er store i USA. Det er derfor viktig å være tilstede på superdemoene. «Men vi selger jo mer når vi er alene (på demo),» sier salgssjef og køllemaker Geir Vassenden.

En superdemo er en demodag der alle merkene er invitert samtidig, og headpro Bengt Arne Lien i Moss & Rygge GK er sliten dagen derpå.

— Jeg er nesten sengeliggende. Jeg ble dradd i alle retninger fram til klokken halv elleve i går kveld.

Men det ligger et lite smil på lur bak utsagnet:
— Fra vårt ståsted var dette den mest vellykkede demodagen så langt.

Headproen underbygger dette med å vise til slagene på kasseapparatet. I fjor var det 60.000 kroner på selve dagen og halvannen gang så mye i suppleringsordrer etterpå.

— I år var det 101.000 på kasseapparatet. Mens suppleringsordrene har jeg ikke rukket å summere ennå.

Julekveld?

—For en golfer kommer juleaften i mai, sier Bengt Arne Lien. Med referanse ikke bare til superdemoen på Evje torsdag men også til den på ToppGolf-rangen i Bærum 8. og 9. mai.

Men ikke alle golfleverandørene er enig i at dette er den beste måten å få framhevet sine produkter.

— For de av leverandørene som ikke driver så mye med fitting (individuell tilpasning, red. anm.), så kan slike fellesdemoer ha stor verdi, sier Titleist-distributør Morten Erichsen.

— For oss er fitting alfa og omega, og vi trenger cirka én time med hver spiller for å tilpasse køller. Og slik tid får vi jo ikke her, hvor folk skal prøve de forskjellige merkene.

Erichsen får støtte av Geir Vassenden fra Adams-distributøren GolfLab.

— Jo, det er klart, man selger jo mer når man er alene.

Bengt Arne Lien er helt enig.
— Når det gjelder fitting er kritikken helt riktig.

Men han ser også mange ting som teller for superdemoene:
— Den  viktigste grunnen til at vi legger så mye ned i superdemoen er for at publikum skal få anledning til å prøve forskjellige merker mot hverandre.

— Alle golfere synes det er moro å sammenligne, sier han.

Og legger til at det er ekstra gøy når superdemoen ender med at folk skifter merke.

Ballfitting

Norgescupvinner Stine Pettersen var blant de mange som benyttet anledningen til å prøve nyskapingen ballfitting.

Som på godt norsk ikke betyr noe mer avansert enn å velge den ballen som passer svingen din best.

Det er Bridgestone, med distributøren Chrisco Golf, som står bak ballfitting-konseptet.

Erik Mattsson fra Chrisco har med seg avansert måleutstyr samt prøver av alle golfballmerker og –modeller på markedet. For Stine Pettersen ga balltilpasningen aha-opplevelser så vel som bekreftelser på ting hun allerede visste.

— Ja, jeg har hørt fra flere at jeg får for mye backspin på utslagene med ballen jeg bruker i dag, svarer hun når Mattssons test viser nettopp det.

Bridgestones ballfitting gir svar på det aller meste som har med de forskjellige ballenes flukt å gjøre med din sving og dine køller.

Du får vite hvilken ball som gir optimal ballhastighet, fluktbane og spinn. Dette er verdier som er helt avgjørende for blant annet hvor lange slagene blir. Og lange slag, det er det vi drømmer om alle sammen, er det ikke?

Snakkende avstandsmåler

Det meste av nyheter var på plass på drivingrangen til Moss & Rygge Golfklubb torsdag.

Å kåre vinnere etter vår helt uoffisielle test er selvfølgelig både umulig og feil. Golferens utsendte har en sving som i beste fall kan karakteriseres som uortodoks og kanskje lite effektiv.

Våre preferanser går derfor mer i retning spillbarhet, og preferansene er høyst subjektive. Vi prøvde mye som var perfekt for oss, og som føltes langt bedre og mer lettslått enn det vi til daglig sliter med av golfutstyr.

Da blir det lettere å kåre det som uten tvil, og bokstavelig talt, var demodagens snakkis: Den snakkende avstandsmåleren Golf Buddy til 1695 kroner.

Jon Anders Wahlund fra distributøren TWT Sport hadde sin Golf Buddy festet til bremmen på capsen, og ved hjelp av et lite trykk på apparatet fikk han avstanden til greenen lest opp. 

Golf Buddy har også en storebror med touchscreen som oppførerer seg mer lik andre avstandsmålere. Den koster 3600 kroner, og for begge modellene er samtlige 32.500 golfbaner i verden lagt inn i apparatet og er inkludert i prisen.

Hva mener du? Er det best med demodager med ett og ett merke, eller vil du gjerne ha alle merkene samlet på ett brett? Bruk kommentarfeltet under, Golferen.no sin Facebook-side eller diskutér hos  vår samarbeidspartner Golfsnakk.no.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.