Amerikanske Adams er et av disse golfmerkene som er store på hjemmebane, men som aldri har tatt eksporten helt på alvor. Det skal det bli endring på, lover europasjefen, som vi møtte på Sandaker.
adams-vil-erobre-europa

SKAL BLI STERK I EUROPA: Adams-sjef Philip Morley har klare ambisjoner for Europa: Et like sterkt Adams som i USA.

adams-vil-erobre-europa

SKANDINAVISK OPPTRAPPING: Robert Karlsson signerte nylig for Adams, og blir et skandinavisk og europeisk fyrtårn for selskapet.
adams-vil-erobre-europa

DEN MEST KJENTE: Hybridene er det Adams har vært mest kjent for de siste årene. Men det var jern og driver som imponerte oss mest på Sandaker.

adams-vil-erobre-europa


Philip Morley ble aldri den storspilleren han drømte om til tross for å spille jevnt med jevnaldrende som Severiano Ballesteros, Sandy Lyle, Ian Woosnam, Bernhard Langer, Nick Faldo og de andre stjernene i den sagnomsuste 57-årgangen.

Med manglende proffresultater var imidlertid veien kort inn i utstyrsbransjen for den sympatiske venstrehåndsspilleren. Etter mange år i MacGregor kom londoneren til Adams for to og et halvt år siden.

Oppgaven til den nyansatte europasjefen var krystallklar: Bygg opp et Adams som er like sterkt i Europa, som det er i USA, der selskapet selger for 550 millioner kroner.

Distribusjon etter innfallsmetoden
— Fram til jeg begynte hadde Adams eksport til Europa stort sett dreid seg om å effektuere bestillinger til golfselskaper som ville handle fra dem, forteller Morley.

Nå jobbes det imidlertid målbevisst for å bli så stor og viktig i Europa som posisjonen i USA skulle tilsi. Og nå er det Skandinavias tur til å bli satset på.

Det har blant annet gitt seg uttrykk i signering av utstyrskontrakter med stjerner som Robert Karlsson og Caroline Hedwall samt signering av GolfLab som distributør for Norge.

Les også: Robert Karlsson går til Adams Golf

Selv om Adams som merke ikke er stort her ennå, har det allerede et godt navn blant mange norske golfere. Svært mange husker dem som selskapet bak Tight lies, som revolusjonerte fairwaywood-markedet for et drøyt tiår siden.

Og mange vil også vite at Adams Idea-hybridene er de aller mest spilte på tourene. Når Adams dessuten nylig har overtatt puttermerket Yes!, så er det god grunn til å forvente at Adams popularitet vil være økende også her.

Demodager i fokus
GolfLab-sjef Andreas Lind lover at Adams skal ha høy synlighet i det norske klubbmiljøet.

— Vi kommer til å satse knallhardt på demodager, og jeg kommer selv til å bruke mye tid ute i felten, lover Lind.

Det er nok en lur strategi. Seeing is believing heter det som kjent på godt norsk. Og ingenting overgår det å få prøve produktet i full skala på en drivingrange.

Selv fikk vi bare prøvd 2012-kolleksjonen på en simulator. Men det holdt i massevis det, for å imponere en gammel hacker som Golferens utsendte.

Se også:
GolfLab hjemmeside
Adams hjemmeside

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.