Golf har de siste årene opplevd en voldsom vekst og spesielt blant unge har populariteten økt mest. En rekke golfklubber over hele landet melder nå om lange ventelister for fullverdig medlemskap og nybegynnerkurs som selges ut på rekordfart. Hva er så årsaken til at den tradisjonelle sporten har blitt så populær blant unge voksne? Det skal vi se nærmere på i denne artikkelen.

Først og fremst er det ingen tvil om at profilerte golfspillere har mye med populariteten å gjøre. Spesielt har den norske profilen Viktor Hovland gitt golfsporten et verdig løft på hjemmebane. Den store suksessen Hovland har hatt internasjonalt har gitt idretten mye omtale i norsk media, men også gjort den mer tilgjengelig for unge spillere gjennom aktiv bruk av sosiale medier. Profilen har flere hundre tusen følgere på sine profiler

Slik har sportsbetting påvirket golfen

Golf har lenge vært ansett som en idrett for godt voksne med sine dyre medlemskap og tradisjonsrike kultur, men takket være unge profiler som Viktor Hovland og internasjonale spillselskaper har idretten havnet foran et helt nytt publikum. Unge i dag har nemlig et helt annet forhold til sportsbetting og for mange er dette en viktig faktor for hvilke idretter man følger. Med økt fokus på sponsoravtaler og odds på internasjonale turneringer har sider som ComeOn gjort golf lett tilgjengelig for et ungt publikum. Sidene viser gjerne direktesendinger av idretten, øker kjennskapen til forskjellige mesterskap og promoterer profiler gjennom sponsoravtaler. Alt dette bidrar positivt til å øke interessen for golf som en idrett, samt bringe den foran et nytt og yngre publikum på digitale plattformer.

Sosiale medier som en idrettsarena

Selv om Norge har mer enn 180 forskjellige golfklubber har idretten lenge slitt med rekruttering av yngre spillere. Denne trenden har de siste årene gjort en helomvending, mye takket være utstrakt bruk av sosiale medier. Spesielt store internasjonale profiler som Viktor Hovland, Collin Morikawa og Matthew Wolff benytter sosiale medier aktivt til å promotere både sponsorer og idretten. Dette har gjort at sporten raskt har blitt synlig på de plattformer yngre spillere befinner seg, men også gitt dem profiler i riktig aldersgruppe som forbilder. 

Kombinasjonen av økt synlighet og profilerte spillere har gjort at idretten raskt har plukket opp nye medlemmer. Norges golf forening kunne nylig melde at de har krysset 100.000 medlemmer der store deler er yngre spillere. Etterhvert som klubber, turneringer og profiler øker sin eksponering mot sosiale medier ytterligere forventer vi at denne trenden fortsetter og golfspillet vil fortsette å øke i popularitet.

Kort fortalt

Golfen har de siste årene opplevd en eksplosiv vekst i popularitet spesielt blant yngre spillere. Mye av dette er takket være aktive sponsoravtaler fra sports betting selskaper, men også utvidet bruk av sosiale medier for kjente profiler som Viktor Hovland. Dette har økt bevisstheten rundt idretten og fyllt opp medlemslistene for landets mer enn 180 golfklubber. Etterhvert som stadig flere turneringer, kurs og profiler etablerer egne følgerskarer forventes det at veksten vil fortsette og spillerne flokke til norske golfbaner.