Mens NGF har etablert Norsk Golf AS, som overtok produksjonen av Norsk Golf på papir og nett, går det svenske golfforbundet motsatt vei, og vil selge Svensk Golf og Golf.se.
det-svenske-golfforbundet-vil-selge-medlemsbladet

FORSVINNER UT AV FORBUNDET: Etter 69 år, hvorav 51 i forbundets eie, ønsker Svenska Golfförbundet nå å selge ut sin medievirksomhet.

Svenska Golfförbundet forbereder et salg av sin medievirksomhet med magasinet Svensk Golf i spissen, forteller Golf.se.

— En ekstern produsent har større mulighet til lønnsom virksomhet, uttaler generalsekretær Gunnar Håkansson til nettstedet.

Svensk Golf fyller 70 år i 2016. Det har vært eiet av det svenske golfforbundet siden 1964, og har siden den gang vært offisielt medlemsblad for Golf-Sverige.

For dyrt å produsere

I følge Håkansson er grunnen til at forbundet ønsker å selge at det blir stadig dyrere for SGF å produsere forbundets medier.

Så vel mediehverdagen som annonsemarkedet blir stadig tøffere, og økonomien lider til tross for at forbundet har lykkes bra i forhandlinger om trykk, papir og distribusjon.

Det er en forutsetning at en ny eier fortsetter Svensk Golf som medlemsblad, og at redaksjonen på sju personer også tilbys jobb i nye Svensk Golf.

Det danske golfforbundet solgte sitt medlemsblad til et frittstående forlag for noen år siden, men har nå tatt det tilbake i eget mediehus; DGU Erhverv AS.

Det samme har altså Norges Golfforbund gjort ved etableringen av Norsk Golf AS fra 1. januar 2014. I disse dager er ny redaktør på plass, og ny nettside lanseres.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.