Rekordstor kalender og majors
2026‑kalenderen omfatter 33 turneringer i 13 land med en total premiesum på 132 millioner dollar. Sesongen starter 29. januar i Orlando og avsluttes i november på Tiburón Golf Club i Naples med CME Group Tour Championship – før den miksede Grant Thornton Invitational runder av i desember. Fem majors markerer høydepunktene: Chevron (Houston), U.S. Women’s Open (Riviera), KPMG Women’s PGA (Hazeltine), Amundi Evian (Frankrike) og AIG Women’s Open (Royal Lytham & St Annes). U.S. Women’s Open og KPMG Women’s PGA er begge satt til 12 millioner dollar i premiepenger, ifølge Reuters.
Alle runder direkte – og ny streaming i Japan
På mediesiden varsler LPGA en «ny epoke i dekningen»: hver runde i hver turnering sendes direkte i USA, med produksjonsløft som flere kameraer og mikrofoner, droner og utvidet slagsporing gjennom partnerskap med Golf Channel, FM og Trackman. I tillegg kunngjorde LPGA en ny strømmeavtale med U‑NEXT som skal levere eksklusiv dekning i Japan fra 2026 – et tydelig nikk til tourens globale kjerne.
Finalen på Tiburón i millionklassen
Finalen er skrudd opp i tråd med resten av sesongen. CME Group Tour Championship returnerer til Tiburón med en premiepott på 11 millioner dollar og er fortsatt blant de største i kvinne‑golfen. De siste utgavene har gitt en rekord på 4 millioner dollar til vinneren – en målestokk som har bidratt til å redefinere toppsjiktet i sporten. Åpningsrunden i Naples denne uken ga en aktuell reklame: Somi Lee åpnet med åtte under par, 64, og satte standarden i en turnering uten cut og med store penger på spill.
Kesslers plan: produkt først, større rettigheter og større potter
Craig Kessler, som tok over som LPGA‑sjef i juli 2025, har lagt en plan der produktet forbedres for å drive fram høyere medierettigheter, større sponsoretterspørsel og økte premiepenger – en uttalt selvforsterkende modell han la fram under CME‑uken. 2026‑programmet speiler denne linjen, blant annet med nye Aramco Championship på Shadow Creek i Las Vegas med 4 millioner dollar i potten, arrangert i samarbeid med Ladies European Tour. Kessler har signalisert at han er åpen for mer slik kapital så lenge det hever touren, skrev ESPN.
Et forbehold om tallene
Ett forbehold: totalsummene varierer litt avhengig av hva som regnes med. Noen medier teller 31 offisielle LPGA‑turneringer til litt over 128,5 millioner dollar, mens tallet 132 millioner inkluderer hele porteføljen med to uoffisielle arrangementer (Solheim Cup og Grant Thornton) og enkelte turneringer arrangert i fellesskap. ESPN og LPGA‑materialet vektlegger rekorden i den samlede potten og den utvidede globale tilstedeværelsen.
Mer enn penger: symbolikk og anerkjennelse
Farten er like mye kulturell som kommersiell. Denne uken ga The R&A æresmedlemskap til Hall of Famer Lorena Ochoa – en påminnelse om tyngdeforskyvningen i sporten og LPGA‑tourens globale resonans. Og under Rolex LPGA Awards i Naples ga historier om utholdenhet og framgang fra både prisvinnere og kandidater ekstra menneskelig dybde til en tour som sikter mot sitt «gjennombruddsmoment».
Summen av rekordstore premiepenger, bredere distribusjon og en offensiv leder som er villig til å rute om kalenderen og tenke nytt om partnerskap, gjør at 2026 peker mot mer enn et større budsjett. Det ligner et strukturelt skifte i profesjonell kvinne‑golf – med potensial til å løfte spillernes inntekter, nå ut til flere internasjonalt og gi sporten fart på lang sikt.
