Foto: Acushnet

En av golfens mest kjente logoer ble til på en måte som ikke kunne skjedd i dag. Du trenger slett ikke være interessert i golfhistorie for å gledes over hvordan logoen oppstod.

Dersom du følger med på golf eller spiller golf kan du ikke unngå å se Titleist-logoen flere ganger i uken. Det er en logo i klassisk stil. Like klassisk som historien om hvordan den ble til.

Det hele startet i 1935 da grunnleggerne av Acushnet Company, Phil Young og Fred Bommer, skulle lansere den første modellen av Titleist golfballer på markedet.

Etter tre år med å designe, utvikle og perfeksjonere det Young og Bommer mente var den perfekte golfballen, manglet bare én ting: Logoen.

Helens vakre håndskrift

Titleist-logoen Helen Robinson
LOGOENS MOR: Helen Robinsons vakre håndskrift pryder fortsatt et av golfbransjens sterkeste varemerker. Foto: Acushnet

Vel vitende om at selskapets sekretær, Helen Robinson, hadde en nydelig håndskrift, bad de henne skrive ordet Titleist på et stykke papir.

Helen lyktes på første forsøk, og for å bruke et forslitt uttrykk: Resten er historie.

Den offisielle logoen ble akkurat slik Helen hadde skrevet ordet på papiret den dagen. Og har vært slik, uforandret, til denne dag.

Helen Robinson er forøvrig minnet med en plakett ved første tee til Reservation Golf Club i Mattapoisett, Massachusetts, rett nede i veien for Titleists hovedkvarter.

Kilde: The Titleist Story

Titleist-logoen golfball
NYDELIG HISTORIE: Titleist-logoen har vært uforandret fra Helen Robinson skrev den på et stykke papir før lanseringen av selskapets første golfball i 1935. Foto: Aushnet