Den nye prorollen:

Ola Axelsson ruler!

I en ny artikkelserie setter vi fokus på hvordan proenes rolle har endret seg de siste 15 årene. Først ute er Ola Axelsson, som driver Norges største provirksomhet.
  • Publisert: 5. jun 2012
  • Sist oppdatert: 5. jun 2012
NORGES STØRSTE PROVIRKSOMHET: Ola Axelsson eier Golfbutikken AS, som med seks proer, fire butikker, golfskole og golfreiser omsetter for nær 15 millioner i året.
GOLFSKOLE: Mikael Löfström er én av seks Axelsson-proer. Her underviser han Kolbjørn Tjørswaag, mens resten av elevene på golfskolen i Kragerø er samlet rundt de to. Fra venstre Trygve Nygaard, Jarand Sørensen, Geir Aarmodt, Kai Karlsen, Sondre Gulliksen, Rune Martini og Pål Vangberg. Sørensen og Aarmodt er fra Kragerø GK, de øvrige fra Asker GK.
Smålenningene er kjent som Sveriges mest driftige. Blant dem som har kommet til Norge er Ola Axelsson kanskje den driftigste av dem alle.

44-åringen fra Emmaboda, en stasjonsby med et glassverk sørøst i Sverige, eier og driver Golfbutikken AS.

Det er blitt Norges største provirksomhet, med en omsetning som nærmer seg 15 millioner i året.

Fire butikker, seks proer

Golfbutikken AS driver proshopene og den øvrige provirksomheten på Grenland, Arendal, Kragerø og Kongsberg golfklubber.

I tillegg kommer avdelingene Ola Axelsson Golfskole, med 300 elever i året, og Ola Axelsson Golfreiser, som årlig sender 700 golfere til Belek i Tyrkia, Lisboa og Algarve i Portugal, La Manga i Spania og til Tunisia.

Totalt er det seks golfproer ansatt, hvorav tre på helårsbasis, pluss butikkmedarbeidere. Det er litt av en operasjon?

— Ja, men det er viktig med stordriftsfordelene det gir oss, sier Ola.

Grenland som base siden 1995

Ola Axelsson kan feire 17 år i Norge, og er godt etablert med hus, norsk kone og to barn i Bamble, midt mellom Grenland GK og Kragerø GK.

Den forretningsmessige basen har hele tiden vært ved Grenland Golfklubb, men nå sprer Ola sin egen tid også på Kragerø, som sammen med Kongsberg er nye for året. Med fire butikker kommer det nye utfordringer.

— Vareflyt mellom butikkene gir spennende muligheter, som mange andre bransjer har utnyttet før oss, og som vi lærer av, sier Axelsson.

Golfstore betyr mye

Ola Axelsson har vært med i Golfstore siden kjeden etablerte seg i Norge for fire år siden.

— Jeg prøvde å jobbe aktivt med golfshop også tidligere, og trodde jeg var god.

Ola tar en liten pause:
— Men årene i Golfstore har utviklet meg enormt.

«Helt vilt»

Golfskolevirksomheten utgjør på mange måter fundamentet for veksten Golfbutikken AS har gått gjennom. Og det helt siden Ola kom til Grenland i 1995.

— I Sverige var gruppeundervisning utbredt, men det fantes ikke i Norge.

Så da Ola Axelsson startet med å tilby instruksjon i grupper, og kalte det golfskole, tok det helt av.

— Det var helt vilt. Folk strømmet til fra hele landet, og vi hadde hundrevis av elever på firedagers kurs.

Fortsatt utgjør golfskolen en viktig del av virksomheten, og det ved alle de fire klubbene Ola Axelsson & co er engasjert.

— En del er medlemmer i klubbene, men svært mange er tilreisende fra andre klubber. Derfor tilbyr vi på Kragerø og Grenland også pakkeløsninger med hotell.

Utnytte mulighetene

Ola Axelsson merker at det krever mer å være pro i dag enn for ti år siden.

— Det er mange nye forretningsmodeller å ta hensyn til, blant annet ting som har med leiekontrakter og personell å gjøre.

Han mener at suksess i dag er avhengig av åpenhet mellom klubbledelse og pro.

— Åpenhet er helt klart det alle viktigste suksesskriteriet. Klubber som forstår at proen jobber på samme lag, kan se fremtiden lyst i møte.

Og om det skulle begynne å butte mot i golfbransjen, har Ola en mulig second career i ermet. Guidance AS er en butikkjede som driver med norsk design innen klær, sko og smykker, og ledes av kona Anette.

Etter fem år er kjeden i ferd med å bygge seg opp med stadig nye butikker på begge sider av Oslofjorden, og målet om å bli landsomfattende rykker stadig nærmere.

— Nå ser det ser veldig bra ut. Men det var en stund vi virkelig lurte på hvordan det skulle gå.

Klokken nærmer seg 18.30, og den driftige smålenningen har ikke mer på programmet for dagen. Ola kan ta en «tidlig kveld» med familien. Det er bare 45 minutter å kjøre før han er hjemme …

Se også: Golfbutikken AS hjemmeside
WiPlog

Relaterte artikler

Halmstad Ladies Open

... Rachel Raastad endte på delt  47.-plass med +16 i LET Access-turneringen PGA Halmstad Ladies Open by Haverdal. Isi Gabsa fra Tyskland vant med tre slag på -5.Les mer »
.
Leserbrev: Herrefolket på tur

Leserbrev:
Herrefolket på tur

Et norsk medlem i en svensk golfklubb er rystet over norske golferes oppførsel. Er vi virkelig så ille som det her påstås? Les mer »
.

Alanya utfordrer Belek

 ... at Alanya utforder Belek i kampen om golferne i Tyrkia. Fire golfbaner er under planlegging i et område nord for byen, og ytterligere to på sørsiden. Feriehusene, som skal finansiere prosjektet, er på tegnebrettet, og salget forventes å starte om kort tid.Les mer »
.
Skarpnord: — For lenge mellom turneringene!

Forrige gang var i mars:

Skarpnord: — For lenge mellom turneringene!

Marianne Skarpnord er på vei til Kina og Buick Championship, som starter torsdag. Moss og Rygge-spilleren synes det er vanskelig med de lange pausene.Les mer »
.
Golfdestinasjon med en anelse arabisk vår

Tunisia:

Golfdestinasjon med en anelse arabisk vår

I flere tiår var Tunisia en populær og rimelig golfdestinasjon med mange vestlige trekk. Hvordan har det utviklet seg etter Den arabiske våren? Vi sendte Golferens reiseredaktør på ekspedisjon dit. Les mer »
.
Atle Øi:  Golf må markedsføres bedre!

Atle Øi:
Golf må markedsføres bedre!

 At markedsføring er en investering, ikke en kostnad, er noe NGF glemmer, mener Atle Øi.Les mer »
.

Mest lest siste døgn


Siste nytt

Karrierebeste på Nordic League:

Krogh Johannessen med sterk andreplass

Det ble stor spenning for Kristian Krogh Johannessen, som ledet flere ganger underveis i Trummenäs Open i svenske Karlskrona. Til slutt endte drammenseren på andreplass. Les mer »

Lanserer nye linser:

Oakley endrer ditt syn på ting

Amerikanske Oakley er på markedet med sin Prizm linseteknologi, som de hevder «finjusterer synet» når du utøver sportsaktiviteter som blant annet golf. Les mer »

Test TomTom GPS-klokke:

Ser ut som en klokke, føles som en klokke

Vi har testet den nye TomTom GPS-klokken siden sesongstart, både på norske og utenlandske baner. Den er kjapp, lett å bruke, og føles og ser ut som en vanlig klokke. Les mer »

Til Danmark i sommer?

Dansk høyfjellsgolf en time fra Legoland

I 2015 er det ti år siden høydeskrekkrammede Roger Phil utga «Guide til Danmarks bjerge». Nordmannens bok ble en suksess hos broderfolket, og den selger fortsatt meget bra. Vi fulgte i Phils fotspor ti å etter nær Legoland. Les mer »
940x50 NY 2013 Stiklestad.gif -

Golferen.no

Siste nyheter
Reisenytt
Utstyrsnytt
Instruksjon
Klubbnytt
Baner i Norge

Golferen nyhetsbrev

[wipajax: name=form2mail symid=newsletter]

RSS-strømmer:

(Hva er RSS? … fra Wikipedia)
Nyheter
Magasin
Reise
Instruksjon
Utstyr
Klubbnytt
Har du hørt…?

Golferen-boks på din side

Enkel Golferen-boks
Detaljert Golferen-boks
Bred Golferen-boks

Golferen.no

Papaya Media
Papaya design & marketing AS
Kruses gate 11
0263 Oslo

Redaksjonen

+47 920 25 820
tips@golferen.no

Marked

Margaret Kallevig
+47 907 58 101
margaret@papaya.no

Annonser

Jarle Hegge
+47 917 98 690
jarle@papaya.no

Annonseinformasjon


Golferen.no er medlem av

og følger de presseetiske plakatene

Ansvarlig redaktør: Jan E. Espelid | Annonsesalg: Jarle Hegge | Teknisk drift: Sorenso as | Tips redaksjonen: tips@golferen.no


Golferen.no utgis av Papaya Media, en avdeling i Papaya design & marketing AS
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. 2004–2014 © Papaya design & marketing
Golferen.no redigeres i henhold til Vær Varsom-plakaten, Redaktørplakaten og Tekstreklameplakaten

.