Det er bare å innse det: De dårlige slagene kommer uansett hvor mye du vil unngå dem. Trener du på teknikken, reduseres sannsynligheten for dårlige slag.

De dårlige slagene kommer ofte når du helst vil unngå dem. Kanskje ligger du an til å spille din beste runde på lange tider. Eller kanskje vet du at greenen der på den andre siden av vannet er innen rekkevidde.

Kanskje står du med den wedgen i hånden som du vet vil fly ballen over bunkeren og sette nok spinn i den til at den bråstopper på greenen på andre sprett, innen en meter fra flagget.

Da er det at det skjer: Et mislykket slag etter en håpløs sving ødelegger hullet, kanskje runden. Eller enda verre: Ødelegger hele dagen.

Redaksjonen i det amerikanske nettstedet  Bunker’s Paradise gir her sine beste råd for hva du kan gjøre for å unngå de ofte pinlige situasjonene som oppstår.

Det er klart det virker fristende å forsøke å løse denne typen teknikkproblemer med egentrening. Golferen-redaksjonen mener imidlertid at det lureste er å kontakte din lokale pro dersom du kjenner igjen problemstillingene som  beskrives under. Sammen finner dere raskere ut både hva du gjør feil, og hvordan det best kan løses.

Helbom

FOR Å SLÅ ET DÅRLIG SLAG, er det en forutsetning at du faktisk treffer ballen. I den grad det er noen trøst, opplever de fleste golfere et luftslag i blant. Det er da det forslitte se på ballen virkelig er så avgjørende. Det er fort gjort å bli så oppsatt på slå ballen at du mister fokus og bommer fullstendig på den.

Hold den bakerste foten, altså høyre fot for høyrehendte, så mye i ro som mulig i svingen. Lar du så armene svinge helt gjennom burde du eliminere muligheten for å slå hull i luften i stedet for å treffe ballen.  

De vanligste dårlige slagene

Treffer ballen for tjukt

Et tjukt slag betyr at køllebladet treffer bakken før det treffer ballen.

DET FINNES EN MEGET ENKEL ØVELSE  for å unngå tjukke slag: Slå slag på drivingrangen der du legger noe rett bak ballen, for eksempel en peg, en markør eller noe lignende. Slå baller til du ikke lenger treffer tingen, men bare treffer ballen. Helst rent.

Treffer ballen for tynt

Å treffe for tynt, også kalt å toppe ballen, betyr at køllebladet bare får kontakt høyere enn ballens ekvator. I noen tilfeller bare så vidt toucher køllen toppen av ballen, som kun ruller noen meter av gårde. 

Den vanligste årsaken til topping er at køllen er i bunnen av svingen for tidlig, altså for langt mot høyre for høyrehendte. Det gjør at køllebladet treffer ballen på vei oppover i svingen. Dette ungås ved å bevege  hoften fremover i svingen, slik at den er nærmere målet enn venstre fot i trefføyeblikket.

Slice og hook

En slice er når ballen skrur til høyre (for høyrehendte) etter at du har truffet den. Dette skjer som oftest fordi køllebladet er åpent, altså vinklet noen grader mot høyre, i det du treffer ballen.

Roterer du venstre arm slik at underarmen peker oppover i trefføyeblikket, får du en full gjennomsving, som gjør at køllebladet treffer ballen riktig.

En hook skyldes også at køllebladet treffer ballen i feil vinkel, som gjør at ballen vil skru mot venstre. Køllebladet er lukket ved en hook fordi køllen kommer mot ballen fra utsiden. For å unngå hook skal du i stedet prøve å treffe ballen på innsiden.

Push og pull

Forskjellen på en slice og en push er at ved en push så skrur ikke ballen mot høyre (for høyrehendte), men går i rett bane mot høyre. Den starter starter altså mot høyre, og holder seg på samme linje til den lander.

Dette skjer når svingsporet er mot høyre i trefføyeblikket, og du treffer ballen klokkerent. I motsetning til ved slice og hook er det ikke køllebladets vinkel i forhold til svingbanen som er problemet, det er svingen i seg selv.

En måte å fikse det på er å ta  prøvesvinger med en svingbane som er overdrevent mot venstre.

En pull er mer eller mindre det samme som en push, bare motsatt vei. En pull oppstår gjerne når du forsøker å slå ballen litt for hardt. Da blir ofte svingbanen litt for langt ut fra kroppen, og du treffer ballen rent mens svingsporet er mot venstre. For å unngå dette, må du sørge for at høyre skulder ikke kommer for langt ut i svingen.